Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig talt opp i røyk i Tokyo.
En tur på Shuto Expressway i Tokyo tok en dramatisk vending for den 33 år gamle japanske musikkprodusenten Honkon. Hans nyervervede Ferrari 458 Spider tok plutselig fyr. Bilen var drømmebilen hans.
Honkon hadde nettopp hentet sin Ferrari 458 Spider. Gleden var enorm etter ti år med sparing. Men bare en time etter levering skjedde det utenkelige.
Bilen brant plutselig i brann midt på motorveien. Før ulykken var det ingen tegn til at Ferrari hadde feil.
Flammene spredte seg imidlertid raskt gjennom den italienske sportsbilen. Heldigvis klarte Honkon å komme seg ut av bilen i tide.
Han slapp fra den voldelige hendelsen uskadd. Bilen var derimot hinsides å redde.
Årsaken til brannen er nå under etterforskning.
Brannvesenet kom raskt til stedet, hvor Ferrari-en stod i flammer. Likevel tok det rundt 20 minutter å slukke brannen.
Da flammene ble slukket, var Ferrari nesten fullstendig utbrent. Bare en liten del av støtfangeren foran var tilsynelatende intakt.
Honkon delte i ettertid sin erfaring på det sosiale mediet X. Her fortalte han om den sjokkerende hendelsen.
«Min Ferrari brant ned en time etter at jeg tok den opp», skrev Honkon. Han la til: "Jeg er sannsynligvis den eneste personen i hele Japan som har opplevd noe slikt.
Den nøyaktige årsaken til brannen er foreløpig ikke fastslått. Politiet i Tokyo har startet etterforskning. De skal avklare hendelsesforløpet og finne årsaken til brannen.
Ferrari 458 har også hatt problemer med brann
Ferrari 458 Spider ble produsert mellom 2011 og 2015. Modellen er kjent for sitt design og sin V8-motor.
Det var tidligere problemer med brannfare i den lukkede søstermodellen, Ferrari 458 Italia. Så coupé-versjonen. I 2010 tilbakekalte Ferrari over 1200 enheter.
Den gang var problemet limet Ferrari hadde brukt inne i hjulbuene. Limet kan overopphetes og antennes.
Ferrari løste problemet ved å bytte ut limet. I stedet brukte de mekaniske deler for å sikre de indre skjermene.
Honkons bil antas å ha blitt bygget etter denne endringen. Derfor kan det hende at den tidligere kjente brannårsaken ikke er relevant her.
Etterforskningen, som politiet skal stå for, skal nå avdekke hva som gikk galt i Honkons sak.
Selv om superbiler som Ferrari er drømmer for mange, kan de også ha sine utfordringer. Tilbake i mars 2024 saksøkte en annen Ferrari-eier merket for en annen livstruende defekt. Les mer om det her .