30. april, 2025

Porsche advarer – stopper salget av elbiler

Porsche blør så mye i det kinesiske markedet at merket seriøst vurderer om de skal trekke seg ut av verdens største bilmarked.

Porsche vurderer å stanse salget av elbiler i Kina etter en stor salgsnedgang og tollproblemer. Administrerende direktør Oliver Blume vil imidlertid komme med en avklaring om et par år.

Porsche opplever betydelig motgang i det kinesiske markedet. Salget falt med 42 prosent i Kina i første kvartal 2025.

Det vil si, sammenlignet med salget for bare ett år siden. Merkets direktør Oliver Blume innrømmer nå at Porsche helt vil slutte å selge elbiler i Kina.

Den store nedgangen og usikkerheten om fremtiden legger press på den tyske bilprodusenten.

Det kinesiske markedet har lenge vært lukrativt for europeiske luksusbilmerker. Men tidene forandrer seg raskt.

Konkurransen fra lokale kinesiske bilprodusenter har økt betraktelig. De kinesiske merkene tilbyr ofte biler til lavere priser. Dette reduserer etterspørselen etter internasjonale merkevarer.

Porsche merker tydeligvis den endrede situasjonen. Hele året 2024 var preget av utfordringer for den tyske bilprodusenten i Kina. Salget falt med 24 prosent sammenlignet med året før. Starten av 2025 viser ingen tegn til bedring for Porsche i regionen.

En betydelig faktor i Porsches tilbakegang i Kina er konkurranse fra landets egne bilmerker. Xiaomi, kjent for elektronikk som mobiltelefoner og internettløsninger, lanserte selskapets første elbil, SU7, i fjor.

Den er billigere og har flere hestekrefter enn Porsches Taycan og Macan.

Xiaomi SU7 koster rundt 455 000 danske kroner i Kina. Til sammenligning koster en Porsche Taycan omtrent 780 000 danske kroner på det kinesiske markedet. Den store prisforskjellen gjør Xiaomi til et attraktivt alternativ for mange kjøpere.

Tariffer og konkurranse legger press på Porsche

Porsche-sjef Oliver Blume erkjenner konkurransen. Han ser imidlertid ikke Xiaomi SU7 som en direkte konkurrent.

Blume mener at SU7 ikke kan sammenlignes med Porsche når det gjelder kjøreegenskaper. Han sa dette på bilutstillingen i Shanghai.

I tillegg til utfordringene i Kina, påvirkes Porsche også av handelspolitikken. De amerikanske tollsatsene på importerte biler påvirker produsentene. Porsche har ingen egenproduksjon i Nord-Amerika. Derfor må alle biler importeres til regionen, som er Porsches største salgsområde.

Disse tollsatsene og det svekkede salget i Kina har konsekvenser. Porsche forventer nå en lavere driftsmargin i 2025. Prognosen er justert ned til 6,5 prosent fra tidligere forventede 10 prosent. Dette viser den økonomiske usikkerheten merkevaren står overfor.

Porsche understreker at amerikanske tollsatser kan legge ytterligere press på profitten. Det avhenger av om EU og USA finner en løsning angående tollsatsene. Selskapet synes det er vanskelig å vurdere de nøyaktige økonomiske effektene for regnskapsåret på dette tidspunktet.

Ifølge NTV er Porsche nølende med å vurdere hvordan regnskapsåret 2025 vil avsluttes.

«På dette tidspunktet er det ikke mulig å gjøre en pålitelig vurdering av effektene for regnskapsåret.» Dette gjenspeiler usikkerheten som preger bilindustrien globalt, sier merket i Zuffenhausen.

Porsches fremtid i elbilmarkedet

Porsches strategi i Kina skiller seg fra visse konkurrenters. Produsenten har valgt å ikke utvikle eller lansere spesialmodeller spesielt for det kinesiske markedet. Andre bilprodusenter har hatt suksess med denne tilnærmingen.

Det er i lys av de mange utfordringene at Oliver Blume sår tvil om fremtiden til elbiler i Kina. Blume sier til Automotive News at han nå vil vente og se.

– Vi får se i løpet av de neste to, tre årene om Porsche fortsatt eksisterer som et elbilmerke her.

Porsches problemer strekker seg imidlertid langt utover Kina. Men det koker fortsatt ned til elbiler. Faktisk har tyskerne nå tenkt å bruke penger som opprinnelig var øremerket nye elbiler på forbrenningsmotorer i stedet.Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skylder 19 milliarder – nå stenger fabrikken uansett

KTM stenger fabrikken i 3 måneder fordi underleverandør har...

Volkswagen: EU utsetter forbud mot bensinbiler

VW-sjef Oliver Blume sår tvil om EUs frist for...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte...

100 prosent elbiler er ikke mulig, sier VW-sjef

Volkswagen Group-sjef Oliver Blume oppfordrer EU til å gi...

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Forsvant i 1977 – nå er Elvis Presleys gitarbil funnet

Elvis Presley var ikke bare en begavet musiker, men også en ekte Cadillac-fan. Nå har Elorado-en hans, som var formet som en gitar, dukket...

Ferraris første elbil får falske V12- og V8-lyder

Ferraris første elbil, som kanskje/kanskje ikke heter Elettrica, vil ha simulerte girskift og lyden av V12- og V8-motorer. Dessverre. Ferrari jobber med sin første...

Toyotas hydrogenlastebil kjører 965 000 kilometer uten service

Nesten en million kilometer uten behov for større service. Det er det Toyota lover at merkets hydrogenlastebil kan gjøre. Toyota har begynt å bruke...

50 prosent av Tesla-eiere er ofre for hærverk

Nesten halvparten av alle Tesla-eiere svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd at bilene deres har blitt utsatt for hærverk. Nesten halvparten...

Regjeringen forventer nå 1 million elbiler innen 2028

Regjeringen forventer at danskene vil ha kjøpt én million elbiler innen senest 2028. Interessenorganisasjonen for danske bilimportører roser anslaget. Regjeringen forventer 1 million elbiler...

8 års ventetid er over – Tesla lover 50 000 biler

Det har gått mer enn åtte år siden Tesla først viste frem lastebilen «Semi» for offentligheten. Serieproduksjonen vil starte i 2026. Tesla Semi nærmer...

Studie: Nye biler har aldri vært tyngre

Nye personbiler veier nå over 1550 kilo i gjennomsnitt. Dette er en økning på 300 kilo siden 2016. Forklaringen må finnes i elbiler. Nye...

Volkswagen: EU utsetter forbud mot bensinbiler

VW-sjef Oliver Blume sår tvil om EUs frist for salg av nye bensin- og dieselbiler innen 2035. Han etterlyser mer fleksibilitet og en realitetskontroll...

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...