11. mai, 2025

Ford forventer å tape 36 milliarder kroner på elbiler i år.

Ford forventer nå å komme ut av 2025 med et lavere overskudd. Donald Trumps tollsatser er dyre, og tapet på elbiler er anslått til 36 milliarder kroner.

Ford står overfor betydelige økonomiske utfordringer. Dette kan leses ut av merkets siste resultatprognose.

Dette skyldes hovedsakelig Donald Trumps nye tollsatser og fortsatt astronomisk store tap på elbiler.

Usikkerheten rundt de samlede effektene er nå så stor. Derfor trekker Ford tilbake sin tidligere annonserte prognose for hele året.

Dette påvirker forventningene til Fords samlede inntjening betydelig.

Donald Trumps tollsatser på utenlandske biler og bildeler rammer også Ford hardt. Tollsatsene forventes å koste Ford rundt 10 milliarder danske kroner bare i år.

De nye reglene betyr at Ford må betale 25 prosent i toll på mange, og faktisk de aller fleste, av både biler og bildeler.

Tollsatsene ble ellers presentert av den amerikanske regjeringen som støtte til den amerikanske bilindustrien. Men for Ford er virkeligheten annerledes. Bilmerket advarer nå om de negative økonomiske konsekvensene.

Store økonomiske tap for Ford

«Det er fortsatt for tidlig å si noe sikkert om konkurrentenes reaksjoner på tollsatsene», sa Fords administrerende direktør Jim Farley.

Han peker også på en mulig fordel for visse deler av bilindustrien.

– Det er imidlertid klart at bilmerkene med mest tilstedeværelse i USA i forhold til de nye reglene vil ha en klar fordel, legger Jim Farley til.

Uten de nye tollsatsene hadde Ford ellers forventet et overskudd. Det forventede overskuddet var rundt 5 milliarder danske kroner for hele året. Men skikken endrer det bildet betraktelig.

Nyheten om profittadvarselet og den skrotede prognosen har allerede sendt Fords aksjekurs ned.

Aksjen falt med omtrent to prosent på børsen umiddelbart etter kunngjøringen fordi investorene er nervøse.

Men tollsatser er ikke den eneste store økonomiske byrden for Ford. Selskapets store investering i elbiler koster mye penger. Selv om det har blitt bedre sammenlignet med for bare ett år siden.

Elbiler legger et ekstremt press på Ford

Ford forventer et tap på 36 milliarder danske kroner i elbildivisjonen, Model e, bare i år.

De samlede tapene på elbilinvesteringene har rammet amerikanerne i flere år på rad. Siden 2023 har Ford tapt totalt over 65 milliarder danske kroner på elbiler.

Videre kom det frem denne uken at Ford har tapt nesten like mange milliarder kroner på å utvikle en kopi av Teslas programvare. Noe ledelsen faktisk hadde ansatt tidligere Tesla-folk til å utvikle. Les mer om det her .

Her hjemme ble den danske Ford-virksomheten solgt i fjor, og tilbake i mars kom nyheten om at den europeiske divisjonen nå også stort sett må klare seg selv.

Dette har igjen ført til at de ansattes fagforeninger frykter konkurs. Pengene som fulgte med utskillelsen fra morselskapet i USA er, sier de, ikke nok.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...

Ford har tapt 57 milliarder kroner på Tesla-teknologi

Ford ønsket å gjøre det enklere for kunder med...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det...

Verdens sjeldneste BMW er til salgs for millioner

Det er kun 50 stykker tilgjengelig. Noe som gjør...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...