Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de billigere, resirkulerte batteriene.
Prisen på et nytt elbilbatteri til den nye Volvo EX90 utgjør en betydelig utgift for finske eiere.
I Finland kan prisen på et nytt batteri komme opp i 374 000 danske kroner. Det er en betydelig sum hvis batteriet må byttes ut utenfor garantiperioden.
Volvo EX90, en bilmodell som i seg selv koster rundt én million danske kroner, er nå rammet av et nytt problem.
Hvis garantien ikke dekker skader på batteriet, kan bileieren eller forsikringsselskapet forvente en stor regning.
Ifølge avisen Ilta Sanomat er prisen på 374 000 danske kroner (tilsvarende 50 223 euro) gyldig i Finland.
Finnene kan ikke få batterier fra Volvos eget batteriskadesenter i Sverige, hvor det ellers er tilgang til resirkulerte batterier som holder prisen nede.
For eksempel kan et brukt, men oppusset batteri til en Volvo EX90 i Sverige kjøpes for omtrent 67 900 danske kroner. Det er en betydelig forskjell sammenlignet med prisen på et helt nytt batteri i Finland.
Mia Pelttari, Volvos informasjonssjef i Finland, forklarer at en av årsakene til prisforskjellen er mangelen på service.
– Hvis batteriet er skadet, må det ikke sendes, da transporten kan være usikker, sier hun til avisen Ilta-Sanomat .
Ekstremt stor prisforskjell
Dette betyr at finske Volvo-eiere ofte står overfor å måtte kjøpe et helt nytt batteri. Det svenske systemet der batterier kan byttes ut med et «nytt som er like bra» er ennå ikke implementert i Finland.
Lasse Ahlstedt, administrerende direktør i Volvo i Finland, bekrefter at det pågår arbeid med å utvikle et lignende konsept.
– En dag skal vi ha det samme systemet her, forteller han til Ilta Sanomat. Å bygge et skadesenter krever imidlertid både bemanning og tid.
Det er ikke bare batteriet til EX90 som er dyrt å bytte ut i Finland. I andre elbiler fra Volvo, som EX30 og EX40, er prisen på batteriene også absurd høy.
I Volvo EX30 koster et nytt batteri i Finland omtrent 121 900 danske kroner. Et brukt batteri til samme modell koster rundt 67 000 danske kroner. Finnene får ikke tak i den siste.
For en Volvo EX40 er prisen på et nytt batteri omtrent 130 650 danske kroner. Et erstatningsbatteri, dvs. et brukt og renovert, koster omtrent halvparten.
Fremtidsløsninger for Volvo i Finland
Volvo i Finland er klar over problemet. De forsikrer kundene sine om at de jobber med å finne løsninger. Men foreløpig må kundene betale.
Planen innebærer etablering av et batterisenter i Finland. Dette skal gi kundene muligheten til å få batterier reparert eller byttet ut til en rimeligere pris.
De – det vil si kundene – skal ikke lenger tvinges til å kjøpe helt nye batterier til full, høy pris.
I Finland står elbiler for en betydelig andel av Volvos salg. Hver tredje Volvo som selges i landet er elektrisk. Og dette stemmer faktisk selv om Volvos salg av elbiler for tiden stuper.
Etableringen av et finsk batterisenter forventes å ta tid. Dette krever investeringer i fasiliteter og opplært personell.
Inntil da må finske Volvo-eiere væpne seg med tålmodighet eller budsjettere med de nåværende høye prisene for batteribytte.
Kundene må også akseptere at Volvo EX90 er full av feil. Faktisk så mange feil at Volvo måtte starte bilene med en datamaskin under pressepresentasjonen i USA. Les mer om det her .