11. mai, 2025

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet, heter det.

En ny rapport fra det felles organet for europeiske bilmerker, AECA, og Transport & Mobility Leuven slår fast at Europas strømnett ikke er tilrettelagt for de mange elbilene.

Mangel på kapasitet i strømnettet er et betydelig hinder for spredningen av elbiler. Dette truer den grønne overgangen på tvers av kontinentet.

Rapporten, som er utarbeidet av Transport & Mobility Leuven for bransjeorganisasjonen Acea, leverer en skarp kritikk av strømnettet.

Det peker på flere alvorlige mangler i Europa. Den generelle kapasiteten til strømnettet er faktisk direkte rødt kort.

Det er en utbredt mangel på tilstrekkelig solenergi som kan integreres i systemene. Smarte strømnett som kan regulere forbruket er ofte iøynefallende med sitt fravær.

Mange land opererer fortsatt med faste strømpriser. Dette gjør det mindre attraktivt å lade elbiler om natten, når etterspørselen vanligvis er lavere. Systemet er rett og slett ikke bygget for dagens utvikling.

– Selv om de europeiske strømnettene generelt har vært pålitelige og tilstrekkelige frem til nå, er de i økende grad i ferd med å bli en flaskehals, skriver Transport & Mobility Leuven i rapporten.

De legger til: –…spesielt med fremveksten av nye teknologier og endringer i forbrukeratferd.

Hurtigladere påvirkes av utilstrekkelig infrastruktur

Økende belastning på strømnettet gjør det vanskeligere å imøtekomme nye tilknytningsforespørsler. Og den eksisterende infrastrukturen mangler ofte den intelligensen som trengs.

Den kan ikke håndtere kompleksiteten ved digitalisert energiforbruk.

Videre er fleksibilitet på etterspørselssiden og utstyrsstyring fortsatt underutviklet. Dette til tross for potensialet for effektiv håndtering av elektriske utladninger.

Samtidig lades elbiler raskere og raskere. Selskaper som ABB utvikler superhurtige ladere. De kan levere opptil 1,2 megawatt. Flere kinesiske ladeleverandører kan allerede tilby det samme.

Det er nok strøm til å lade en tung lastebil under sjåførens obligatoriske pause. Men så oppstår spørsmålet.

Hva er vitsen med hurtigladere hvis strømnettet ikke kan levere den nødvendige strømmen? Bilmerkene er ivrige etter å promotere teknologi som V2G, der bilen kan returnere strøm til nettet, men det er rett og slett ikke mulig ennå .

Regionale forskjeller og økonomiske utfordringer

Ifølge rapporten støtter bare tolv prosent av dagens elbiler i Europa V2G. Pilotprosjekter er i gang, men teknologien har ikke blitt populær.

Rapporten advarer også om ujevn utvikling mellom ulike land. Nederland, Tyskland og Frankrike har kommet langt. Andre land har fortsatt færre offentlige ladestasjoner enn bensinstasjoner.

Totalt sett er lading av elbiler bedre enn før. Men forskjellene mellom regionene er store, og dette bremser utviklingen. I 18 av EUs 27 medlemsland er det fortsatt enklere å finne en bensinstasjon enn en ladestasjon.

Nybilsalget viser også et splittet Europa. Noen markeder har en høy andel elbiler. Andre holder seg på nivåer der færre enn én av ti nye biler er elektrifisert.

Selv om det begynner å dukke opp flere og flere rimelige elbiler, både nye og brukte, er prisen fortsatt for vanskelig å svelge for mange sjåfører. Dette gjelder spesielt for de som er avhengige av offentlig lading og mangler egne ladefasiliteter.

Samtidig sliter europeiske bilprodusenter med høye strømpriser. Prisene er hele 151 prosent høyere enn i USA. I tillegg er bilfabrikker i vår del av verden avhengige av importerte batterier, ofte fra Kina, hvor produksjonen er 20 til 30 prosent billigere.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå...

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035,...

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...

Polestar domt – snod-sjåfør for 70 hestekrefter

En norsk eier av en brukt Polestar 2 fra...

Verdens sjeldneste BMW er til salgs for millioner

Det er kun 50 stykker tilgjengelig. Noe som gjør...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...