11. mai, 2025

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og slett betaler for lite i skatt.

Nye tall viser at nye biler har gått opp i gjennomsnitt 370 kilo siden 2007. Dette får organisasjonen Gronne Mobilister til å slå alarm og kreve at sjåfører straffes.

Ifølge tall fra den svenske regjeringen veide nyregistrerte biler i Sverige i 2024 i gjennomsnitt nesten to tonn. Den økte vekten bekymrer Grønne Mobilister.

De peker på at tyngre Volvo- og Polestar-biler fører til større forbruk av jordens ressurser.

Samtidig slipper de ut mer. I tillegg slippes det ut flere partikler fra dekk og veier på grunn av den økte vekten.

Per Östborn fra Gröna Mobilister mener at bilmerker også slipper unna med å bare fortelle halvsannheter.

«Bilmerker sier ofte at de bare lager bilene kundene vil ha.»

– Det er bare halve sannheten. Bilmerker ønsker å selge oppblåste SUV-er fordi de gir en større fortjenestemargin.

– De former kundenes ønsker med markedsføringen sin.

Avgifter på bilvekt og parkering

Av samme grunn foreslår Grønne Mobilister at sjåfører bør tvinges til å betale mer bare for å eie en bil. Mer spesifikt ønsker aktivistgruppen at sjåfører skal betale etter hvor mye bilene deres veier.

I tillegg mener de at større biler burde betale mer bare for å parkere. Organisasjonen viser til en studie fra London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Studien viser at antallet fotgjengere og syklister som omkommer i trafikkulykker ville gått betydelig ned dersom det var færre biler.

Nedgangen ville være åtte prosent i Europa og 17 prosent i USA dersom alle SUV-er ble erstattet av vanlige personbiler.

Studien peker også på økt risiko for barn i trafikken. Et barn har 82 prosent høyere risiko for å dø hvis de blir påkjørt av en SUV i stedet for en vanlig personbil.

Lovgivning er nødvendig, skriker aktivister

Styrelederen i Gronne Mobilister, Jesper Johansson, er tydelig i sitt standpunkt.

– Alle har lenge vært klar over problemet med at bilene våre blir større og tyngre, men trenden fortsetter likevel.

– Vi ser ingen annen utvei enn å bryte dødsspiralen med lovgivning.

Organisasjonen mener at politiske tiltak er nødvendige for å snu trenden. Her hjemme er det også noe som tyder på at i hvert fall regjeringen vil gå i retning av de svenske aktivistene.

Regjeringen vil avskaffe registreringsavgiften. Men det burde rett og slett ikke gjelde alle biler. Danskene må tvinges inn i én bestemt type bil. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Prissjokk – en liter bensin koster 2100 kroner

Formel 1 står overfor en enorm prisøkning for det...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en...

Tesla tapte – må betale 104.000 kroner til sint bilist

Tesla tok til og med en sjåfør for retten....

Bilmerke konkurs for andre gang – har brent 3 milliarder

Det svenske bilmerket Volta Trucks, som bygde elektriske lastebiler,...

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Familie arrestert: stjal millioner fra kjent bilfabrikk

Et større tyveri som har herjet Fords fabrikk i Dearborn, USA, er nå over. Politiet har arrestert en familie etter at et stort lager...

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for 2024. Regnskapet er i et rot med et tap på 13 milliarder og en gjeld...

Derfor holder Scania seg til V8-motoren.

Men mange av konkurrentene er opptatt med å kutte ned på antall sylindere, mens Scania holder seg til den store V8-motoren. Og det er...

5 år gammelt bilmerke skal bygge den neste Mitsubishi

Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid inn et fem år gammelt sideprosjekt hos iPhone-produsenten Foxconn for å lage en ny bil...

Så råtten er en Tesla etter 6 år

En seks år gammel Tesla Model 3 avslører omfattende rustproblemer, advarer ekspert og NAF. Skjulte angrep på batteribolter og bremseslanger er overraskende. En seks...

Amerikas beste politi kan ikke kjøre med manuell girkasse

Amerikanske spesialstyrker i Secret Service kan være tøffe hunder. Men de er elendige i biler med manuell girkasse. Dette må nå korrigeres. Du har...

Tesla tapte – må betale 104.000 kroner til sint bilist

Tesla tok til og med en sjåfør for retten. Men nå har bilmerket tapt hele saken og skylder 104.000 kroner. En eier av en...

Bilmerker: Elbilenes fremtid er truet av 5 alvorlige feil

En ny ACEA-rapport peker på store utfordringer for elbiler i EU. Strømnettet, produksjonen og utplasseringen av V2G-teknologi henger etter, heter det i advarselen. En...

Ford-ansatte streiker over elbiler

Ved Fords fabrikk i Köln ulmer en generalstreik. Dårlig salg av de nye elbilene Ford Explorer og Capri og uenighet om 2900 oppsigelser skaper...

Bremseskive til Lamborghini Revuelto koster 72.000 kroner

Lamborghini Revuelto er ikke et billig bekjentskap. Uten avgift koster selve bilen fra 4 millioner kroner. En bremseskive? 72 000 kroner, takk. Prisene på...

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...