Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer.
Stellantis må kutte ned nok en gang.
Denne gangen er 500 ansatte ved konsernets fabrikk i Melfi kommune i Sør-Italia i faresonen. Det er her biler som Jeep Renegade og DS.8 bygges for det europeiske markedet.
Men ifølge de ansattes fagforening planlegger fabrikkens ledelse, basert på en Stellantis-beslutning, å kutte 500 personer fra lønningslisten.
Fabrikken i Melfi sysselsetter for tiden 5000 mennesker.
Nyheten kommer i tillegg til lignende planer om å kutte 350 jobber ved to andre Stellantis-fabrikker i Italia.
Det skriver Reuters .
Fiat, som er en del av Stellantis-gruppen, måtte sende ledelsen til den italienske hovedstaden Roma i fjor for å bli utdannet før regjeringen.
Makthaverne ønsket en forklaring på hvorfor merket ikke kan selge elbiler i den grad både bilindustrien og politikerne hadde lovet seg selv.
Men tilbudet er langt fra å holde tritt med etterspørselen. Og det er derfor Fiat kutter ned. I utgangspunktet påvirket det den elektriske versjonen av Fiat 500.
Produksjonen har blitt stengt ned og utsatt flere ganger. Det samme gjelder hybridmodellen merket har bygget på samme plattform, for i det minste å berge noe av salget.
Ifølge Reuters har ikke Stellantis foreløpig kommentert oppsigelsene eller de såkalte frivillige sluttpakkene.
Derfor er det også uklart om permitteringsrunden er den siste eller bare den nyeste. Stellantis har mer enn oppsigelser å bekymre seg for for øyeblikket.
I en helt annen del av Italia har politiets fagforening tatt bilfirmaet til retten fordi Alfa Romeo har levert noen tilsynelatende elendige biler til politiet.Les mer om det her .