Ved Fords fabrikk i Kรถln ulmer en generalstreik. Dรฅrlig salg av de nye elbilene Ford Explorer og Capri og uenighet om 2900 oppsigelser skaper krisestemning.
En storstreik truer nรฅ Fords fabrikk i den tyske byen Kรถln.
De ansatte har stemt overveldende for en mulig arbeidsstans.
Bakgrunnen er store uenigheter om fremtiden for produksjonen av de nye elbilmodellene Ford Explorer og den ogsรฅ Volkswagen-baserte Capri.
Fabrikken i Kรถln er en av de viktigste for Fords bilproduksjon i Europa. รn fabrikk alene sysselsetter over 11 500 mennesker, og de vil i รธkende grad bygge elbiler.
Det forรฅrsaker bare flere problemer enn faktiske lรธsninger og jobbsikkerhet for de ansatte.
Salget av de nye elbilene har vist seg รฅ vรฆre en stor utfordring for Ford.
Tallene lyver ikke nรฅr de viser at etterspรธrselen ikke har mรธtt Fords forventninger. Det synkende salget legger ogsรฅ et enormt press pรฅ bรฅde bilmerkets รธkonomi og fremtidsplaner.
Som en konsekvens av de lavere salgstallene har Ford allerede varslet at det vil bli gjort betydelige kutt. Et av de fรธrste stedene รฅ gรฅ ned i vekt er pรฅ fabrikken i Kรถln.
Ledelsen har annonsert at de direkte ser etter 2900 stillinger.
Situasjonen kompliseres ytterligere av en eksisterende avtale som sikrer de ansattes jobber. Avtalen forbyr i hovedsak Ford รฅ permittere ansatte pรฅ grunn av mangel pรฅ ordre frem til 2032.
Ford elbiler basert pรฅ VW-teknologi selger ikke bra
Et annet element skaper spenning. Den amerikanske delen av Ford-konsernet har mer enn signalisert at de ikke lenger vil dekke europeiske tap.
Faktisk er det allerede inngรฅtt en avtale pรฅ det omrรฅdet. Akkurat som Ford solgte sin danske virksomhet i september i fjor. Les mer om det her .
Forhandlingene mellom fagforeningen IG Metall, som representerer de ansatte, og Fords ledelse har nรฅdd en fastlรฅst situasjon. Til tross for flere forsรธk har ikke partene klart รฅ komme til enighet om en lรธsning pรฅ de mange problemene.
Det var mot denne bakgrunnen at IG Metall holdt en avstemning blant medlemmene sine pรฅ fabrikken. Resultatet var umiskjennelig. Hele 93,5 prosent av medlemmene som avga stemme stemte for รฅ starte en streik.
Fagforeningen ser resultatet som et mer enn klart budskap fra de ansatte.
โ Dette er et klart budskap til forhandlerne pรฅ begge sider. Alt tyder pรฅ en streik, sier IG Metall i en uttalelse publisert av lokalavisen Kรถlner Stadt-Anzeiger .
En streik kan fรฅ alvorlige konsekvenser for Ford. Produksjonen av de nye og viktige elbilmodellene vil bli fullstendig stanset nรฅr de ansatte drar hjem.
Dette vil ikke bare forsinke leveranser til kunder, men ogsรฅ koste Ford betydelige pengesummer hver dag streiken varer.
IG Metall, streikevarsel og Fords fremtid
Utsiktene til en langvarig konflikt bekymrer bรฅde ansatte og ledelse. De kommende dagene og ukene vil vise om partene kan gjenoppta forhandlingene og finne en kompromisslรธsning som kan avverge den truende generalstreiken. F
Fords fremtidige elbilstrategi i Europa kan henge i en tynn trรฅd.
Ford, i likhet med mange andre etablerte bilprodusenter, har investert massivt i overgangen til elbiler, noe sjรฅfรธrene rett og slett ikke har omfavnet.
Flere av konkurrentene holder ogsรฅ nesten tilbake for รฅ annonsere at de ikke lenger fokuserer utelukkende pรฅ elbiler. Senest kastet Nissan en investering pรฅ 3,8 milliarder kroner, som skulle brukes pรฅ en batterifabrikk i Japan, i sรธpla.