Etter synkende salg og utfordringer med etterspørselen etter Cybertruck, stanser Tesla nå produksjonen av Cybertruck og Model Y i en hel uke. Ansatte sendes hjem.
Ved Tesla-fabrikken som produserer Cybertruck og Model Y, den såkalte Gigafactory Texas , står produksjonen nå stille.
Foreløpig stopper samlebåndene i en uke. Og i samme periode sendes de ansatte hjem.
Pausen skal etter planen starte i forbindelse med den amerikanske høytiden Memorial Day. Den faller i slutten av mai.
Tesla har ikke offisielt kommentert hvorfor fabrikken stenges.
Beslutningen kommer imidlertid i kjølvannet av et første kvartal der antallet leverte biler gikk enormt ned.
Det skriver Business Insider .
I løpet av årets tre første måneder falt Teslas totale leveranser med 13 prosent. Dette kan være en av de medvirkende faktorene til den midlertidige produksjonsstansen.
Fabrikken som tar en pause er ansvarlig for å montere både Model Y og den nyere, mye omtalte Cybertruck.
Begge modellene spiller en betydelig rolle i Teslas modellprogram. Model Y har lenge vært den mest populære Teslaen noensinne. At produksjonen nå er satt på pause er derfor bemerkelsesverdig.
Cybertruck- og lagerutfordringer
Det samme kan ikke sies om Cybertruck. Tesla har problemer med å selge pickupen, som er kontroversiell på mange måter.
Selv om administrerende direktør Elon Musk sa at han var klar til å bygge 250 000 eksemplarer av bilen hvert år.
Etterspørselen etter den futuristisk designede pickupen er imidlertid langt fra å innfri Teslas opprinnelige forventninger.
Cybertruck har hatt en lang utviklingsperiode med flere forsinkelser. Nylig har Tesla begynt å ta betalt for standardutstyr, og lovede ekstrautstyr har blitt droppet. Les mer om det her.
I løpet av første kvartal 2025 ble det levert 6 406 Cybertrucks. Dette er et tall som ifølge bransjekilder er langt under selv Teslas reviderte forventninger.
Det er ikke i seg selv unormalt med produksjonspauser ved bilfabrikker. Fabrikker kan trenge tid til vedlikehold eller justeringer av produksjonslinjen. En pause på en hel uke regnes imidlertid som uvanlig lang i bilbransjen.
De berørte ansatte i Tesla står nå overfor et valg. De kan velge å ta betalt permisjon i perioden. Alternativt kan de gå inn i fabrikken for å utføre andre oppgaver.
De alternative oppgavene vil primært bestå av rengjøring og deltakelse i opplæringsøkter. Det vil ikke bli noe arbeid på selve samlebåndet.
Overproduksjon hos Tesla og konsekvenser
En interessant detalj er at Tesla i det siste kvartalet produserte betydelig flere biler enn de leverte til kunder.
Differansen utgjør 26 000 biler. Det indikerer et økende lager av usolgte Tesla-modeller. Noe som tidligere har vært synlig fra verdensrommet.
Det er mulig at Teslas totale beholdning av usolgte biler nå nærmer seg rundt 80 000.
Et stort varelager er det samme som bundet kapital. Og ingen bilmerker ønsker å bli brent av det. Derfor kan Tesla også bli «tvunget» til å senke prisene nok en gang.
Det store varelageret kan være en av hovedgrunnene til at Tesla nå velger å trykke på pauseknappen.
En midlertidig nedstengning kan gi markedet tid til å absorbere noen av de mange bilene som allerede er produsert og er på lager. Det vil også gjøre det mulig for Tesla å tilpasse produksjonen til dagens etterspørsel.