Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til å fase ut knappen.
En betydelig endring kan være på vei for bileiere i USA. Trump-administrasjonen vurderer et forbud mot den kjente start/stopp-knappen i biler.
Lee Zeldin, lederen for Environmental Protection Agency (EPA), har oppfordret bilprodusenter til å fjerne funksjonen. Teknologien, som Toyota var blant de første til å implementere, møter nå politisk motstand.
Lee Zeldin legger ikke skjul på sitt standpunkt til start/stopp-systemet. Han mener at funksjonen for mange sjåfører ikke er noe mer enn en irritasjon. Sjefen for miljømyndigheten har delt sin misnøye med systemet på X – den tidligere Twitter-kontoen.
Her beskrev Zeldin teknologien som noe der bilen «stopper ved hvert røde lys».
Han la til at dette er hva som skjer «slik at bedrifter kan få et klimadeltakelsestrofé».
Zeldin fortsatte sin kommentar til X.
«EPA godkjente det, og alle hater det, så vi fikser det», skrev han.
Frem til nå har EPA anbefalt at bilmerker som bygger og importerer biler i/til USA integrerer start/stopp-funksjonen.
Den nye uttalelsen fra Zeldin signaliserer et politisk skifte. Dette kan få konsekvenser for fremtidige bilmodeller.
Miljøhensyn kontra irritasjon ved start/stopp
Start/stopp-systemet er konstruert for å spare drivstoff. Når bilen stopper, slår motoren seg automatisk av. Dette reduserer unødvendig tomgangskjøring.
Funksjonen har en positiv effekt på både lommeboken og miljøet. Ved å redusere drivstofforbruket reduseres CO2-utslippene.
Dette er en fordel for luftkvaliteten, spesielt i byområder.
Ifølge en studie fra Battery Council International er potensialet stort. Organisasjonen anslår at start/stopp-teknologi kan eliminere nærmere 10 millioner tonn CO2 per år.
Toyota introduserte en tidlig versjon av systemet tilbake på 1970-tallet. Siden den gang har teknologien blitt mer avansert og utbredt. Økende miljøkrav har fremskyndet implementeringen hos mange bilmerker.
Mange sjåfører synes imidlertid at funksjonen er irriterende. Den konstante stoppingen og starten av motoren kan føles forstyrrende. Det er nettopp denne irritasjonen Lee Zeldin refererer til.
Regulering og fremtiden til bilprodusenter
Lee Zeldins ønske om å fjerne start/stopp-funksjonen er en del av en større agenda. Han har tidligere uttrykt et ønske om å redusere antallet forskrifter som bilbransjen som helhet må overholde.
Spesielt regelverket som bilmerker bygger i USA. må overholde.
Donald Trump har også tidligere vist en lignende tilnærming. I januar bestemte han at føderale etater som EPA må oppheve ti eksisterende forskrifter hvis de bare ønsker å innføre én ny.
I tillegg til start/stopp-systemet har Lee Zeldin også kritisert andre miljøtiltak. Han har truet med å oppheve Californias delstatsforskrifter.
Disse bestemmelsene tar sikte på å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i staten innen få år. Faktisk allerede i 2035.
En slik opphevelse ville være kontroversiell. California har ofte gått i ledelsen med strengere miljøkrav. Landets mest folkerike stat har lenge insistert på at fossildrevne biler ikke bare bør fases ut.
Men i det minste bør de nye forbys. Siden den gang har flere andre stater valgt å innføre lignende forbud.