Tesla i USA tilbyr nå 6900 danske kroner. i rabatter til lærere, politibetjenter og brannmenn for å øke salget av elbiler som Cybertruck. Kampanjen «Made in America for Everyday Heroes» er en del av den nye strategien.
Tesla USA har lansert et nytt rabattprogram. Hverdagshelter kan nå spare penger på bilkjøpene sine. Rabatten er på 1000 dollar, som tilsvarer omtrent 6900 danske kroner.
Initiativet er et forsøk på å stimulere synkende salg. Den er spesielt rettet mot spesifikke yrkesgrupper i USA.
Programmet utvider en tidligere rabattordning. Fordi det bare gjaldt militært personell. Nå inkluderer det også lærere og elever.
Brannmenn, politibetjenter og andre lignende grupper er også inkludert. De blir samlet omtalt som «hverdagshelter» av Tesla.
For å få rabatten må sjåførene bevise hva de jobber med og at det faller innenfor vilkårene.
Dette gjøres gjennom en digital identitetstjeneste. Når jobben er bekreftet, kan rabatten trekkes fra prisen.
Tilbudet gjelder kjøp av alle Tesla-modeller. Det inkluderer også den kontroversielle Cybertruck.
Rabatten kan også kombineres med andre tilbud som Tesla kjører. Et eksempel er tre måneder med gratis bruk av bilens selvkjørende funksjoner.
Kjernen i kampanjen er slagordet: «Made in America for Everyday Heroes». Tanken er å appellere til den nasjonale stoltheten til amerikanske bilkjøpere.
Tesla understreker at bilene er bygget i USA. Fabrikkene i Texas og California nevnes som et argument.
Teslas rabatter og salgsstrategi i USA
Det er mindre sannsynlig at en lignende rabatt vil bli innført i Danmark. Hele kampanjen er sterkt forankret i en amerikansk patriotisk tankegang.
Målet er å støtte amerikanske helter med et amerikanskprodusert produkt.
Slagord som «Made in America» vil sannsynligvis ikke ha samme innvirkning på danske forbrukere. Den nasjonale vinklingen er veldig spesifikk og rettet mot det amerikanske markedet.
Sammen med rabatten for hverdagshelter har Tesla lansert andre initiativer. Alt for å bidra til salget, som har fått en knekk siden årsskiftet. Merket har tidligere tilbudt nullrentekampanjer for å tiltrekke kunder.
Et annet initiativ retter seg mot sjåfører som kjører for taxitjenesten Lyft. De kan tjene en bonus på opptil 2000 dollar eller omtrent 13800 danske kroner. Dette krever at de når spesifikke mål. De må også investere i en ny Tesla.
De ulike initiativene indikerer at Tesla aktivt tester flere metoder. Målet er å snu den nåværende nedgangen i salget. Spørsmålet er om de nye tiltakene er tilstrekkelige.
Konkurrentene bukker under for milliardtap
Elbilmerket står overfor en rekke nye utfordringer som aksjekursen ikke nødvendigvis gjenspeiler.
Konkurransen i elbilmarkedet har blitt betydelig hardere de siste årene. Flere tradisjonelle bilprodusenter har lansert sterke alternativer til Teslas modellprogram, og kineserne spiser på mange måter enda mer av den amerikanske dominansen.
Men mens Tesla fortsatt holder seg flytende, har flere bilmerker allerede begynt å kollapse. Det koster vanligvis milliarder når det skjer. Les mer om det her .