Formel 1 innfører nytt forbud – men bare for ett løp

Monaco Grand Prix er det mest ikoniske løpet på Formel 1-kalenderen. Likevel innfører raseledelsen nå et forbud som bare påvirker rasen i fyrstedømmet.

Ikke alle mennesker er skapt like. Og det samme kan nå sies om forholdene på banene i motorsportens fremste klasse.

Før løpet i Monaco, som finner sted denne helgen, har løpsledelsen innført et forbud. Dessuten påvirker det bare rasen i fyrstedømmet.

Dette rapporteres av Motorsport.com .

Regelen betyr at Formel 1-lag må gjøre minimum to pitstopp per løp. bil. Selv om det sannsynligvis ikke er nødvendig og sannsynligvis bare er bortkastet tid.

Formel 1-ledelsen forsvarer seg med at regelen – som kun gjelder i Monaco – er ment å skape spenning på en bane der de allerede rekordstore bilene i mange tilfeller ikke kan forbikjøre hverandre i det hele tatt.

Den nye regelen som Formel 1 har funnet opp for anledningen kalles Artikkel 30.5 i det offisielle regelverket. Her er den i kondensert form:

«…Under Monaco GP må hver fører bruke minst tre forskjellige typer dekk (enten tørre eller våte). Hvis en fører ikke bruker medium- eller våte dekk under løpet, må de bruke minst to forskjellige tørre dekkblandinger – hvorav én må være fra de obligatoriske tørre blandingene (harde eller medium).»

Ethvert lag som ikke overholder denne regelen denne helgen vil bli gitt både tidsstraff og diskvalifikasjon fra selve løpet.

Tanken bak det nye forbudet er, ikke overraskende, å skape flere muligheter til å avansere i feltet for de 9 lagene som ikke får en fører på pole position på lørdag.

Publikum bør imidlertid ikke forvente at løpet blir mer spennende på grunn av dette. Alt avhenger av om lagene vet hvordan de skal utnytte den tvungne pitstoppen. Og det sier seg selv at de ikke synger i orkestergraven samtidig.

Formel 1-ledelsen innfører imidlertid ikke bare regelverksstramminger. Denne uken måtte en altfor langtgående innstramming iverksettes.

FIAs nestleder Claire Dubbelman innrømmer nå at den internasjonale motorsportorganisasjonen gikk for langt da den forbød sjåfører å banne.

Korene har imidlertid fortsatt ikke lov til å uttale seg om religiøse eller politiske spørsmål. Akkurat som det er forbudt å kritisere FIA-ansatte.

– Når det gjelder kommunikasjon med laget sitt, bør korene kunne si hva som helst, så lenge det ikke er støtende. Å banne over radioen vil ikke bli straffet, sier hun.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

AI-sikkerhetssystemer for mobilgambling

Kasinoer bærer en tung byrde på skuldrene når det...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault...

Ny motor fra MAN har hele 123 000 hestekrefter

Volkswagen-eide MAN har utviklet en motor for skipsfart. Vel,...

Porsche har søkt patent på sammenleggbare frontlykter til nye biler

Det er en dessverre utbredt misforståelse at de såkalte...

Kjøpt av 100 000 – populær elbil full av feil

Xiaomi har solgt over 100000 eksemplarer av elbilen SU7...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nå kollapser også salget av elbiler i Australia

Salget av elbiler i Australia har falt til det laveste nivået på to år. Australske bilkjøpere velger hybrider fordi de ikke stoler på rekkevidden...

Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret vedtektene sine i Texas. Aksjonærene må eie 3 prosent av aksjene for å kunne saksøke...

McLaren bruker 29 millioner kroner på syntetisk drivstoff

Formel 1-teamet McLaren fyller ikke bare Formel 1-bilene sine med syntetisk drivstoff. Merket bruker 29 millioner kroner på 3,8 millioner liter drivstoff til resten...

Volkswagen skroter ID. – Elbiler får nå «ekte» navn

Volkswagen skroter ID.2 All and Every 1 – elbiler får ekte navn som Polo og Lupo for å konkurrere mot Tesla og de billigere...

V6-motoren forurenser for mye – nye Lotus får AMGs V8-motorer

Toyotas V6-motor forurenser for mye i forhold til de kommende Euro 7-forskriftene. Så nå vil Lotus ha AMGs 4-liters V8-motor. En Lotus Emira med...

USA forbyr California å forby bensinbiler

Californias omfattende forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035 kollapser etter en beslutning fra et flertall i Senatet. Det amerikanske senatet har sannsynligvis...

Fisker stenger igjen – 7500 eiere mister forbindelsen

Etter Fiskers konkurs krangler eierne av Fisker Ocean og American Lease om programvareoppdateringer. Nå er forbindelsen som holder bilene på nett stengt ned. Eiere...

Påvirker alle sjåfører – Italia forbyr dieselbiler

Fra oktober 2025 vil millioner av dieselbiler bli forbudt i store deler av Nord-Italia. Dette rammer også dansker, som i tillegg til bot kan...

Bilgiganten taper 1,4 milliarder kroner – permitterer 1100 personer

Den tyske billeverandøren Brose må stenge fabrikker og kutte bemanningen etter tap på 1,4 milliarder kroner. 1100 stillinger blir nå nedlagt. Den tyske underleverandøren...

Politiet stopper alt salg av konfiskerte biler

Det er en uenighet om moms som nå får det danske rikspolitiet til å stoppe alt salg av biler som er beslaglagt i tilfeller...

Politiet har solgt bilene til gale sjåfører for 51 millioner

Lovendringen fra 2021, som medførte at politiet kunne beslaglegge biler fra hensynsløse sjåfører, har sendt 51 millioner til statskassen. Salget har imidlertid stoppet opp...

Kinesisk bilmerke legger ned virksomhet i Danmark

Hos Polestar i København har plassen blitt for begrenset. Derfor flytter merket nå ut av sitt såkalte Space i København. Internasjonalt stenges også flere...