Akkurat nรฅ yrer det av dem. Og det er flere pรฅ vei. Men hos nederlandske Van Mossel tror sjefen at bare to kinesiske bilmerker vil overleve i Danmark.
Van Mossel importerer MG selv utenfor Danmark, hvor Mercedes' virksomhet i Kรธbenhavn ivaretas her.
Men ifรธlge den nederlandske administrerende direktรธren Eric Berkhof er det bare plass til to kinesiske bilmerker i Danmark.
MG, som merket ikke importerer til Danmark, men importerer i andre land, og deretter BYD.
Uansett er dette de to bilmerkene som vil kunne stรฅ pรฅ egne ben i konkurransen om europeiske sjรฅfรธrer.
Administrerende direktรธr, hvis selskap kom til Danmark ved รฅ overta en rekke Mercedes-butikker i Storkรธbenhavn i fjor, tror ogsรฅ at Polestar/Volvo kan klare seg fordi de har Geely i ryggen.
Dette skriver Motor magazine.
Resten? Ja, de knuser konkurrentene. Og kanskje er ikke det nederlandske forslaget sรฅ langt fra virkeligheten som det hรธres ut.
Allerede i fjor trakk Nio, som ogsรฅ kommer fra Kina, seg i stor grad ut av det danske markedet. Merket sparket i utgangspunktet noen vanlige ansatte, fรธr ogsรฅ landssjefen tok permisjon.
Nio flyttet stillingene som ikke ble eliminert til et felles ยซnordisk hovedkvarterยป i Sverige. Og i Norge har ikke merket fรฅtt det gjennombruddet som man nok hรฅpet pรฅ.
Her gรฅr majoriteten av salget i dag til taxiselskaper i Oslo. Salget til privatsjรฅfรธrer har krympet betraktelig. Og for et annet kinesisk merke er det faktisk helt slutt.
HiPhi, som ble rost til skyene i norske tester, er en saga blott. I august i fjor kastet morselskapet inn hรฅndkleet. Og i samme mรฅned ble konkursbegjรฆringen godkjent av en kinesisk domstol.
Merket sluttet รฅ bygge biler vรฅren 2023. Opprinnelig var planen at samlebรฅndet bare skulle stรฅ ubrukt i seks mรฅneder.
Et halvt รฅr som mรฅtte brukes pรฅ รฅ fรฅ kontroll over virksomheten.
Men nettstedet er blant annet at de ansatte i merkets sรฅkalte flaggskipbutikk i Norge har forsvunnet. Fisker Inc., hvis grunnlegger Henrik Fisker er dansk, hadde ingen kinesiske stรธttespillere.
Likevel falt ogsรฅ det bileventyret i stykker midtveis. Sรฅ det er ikke bare de kinesiske merkene som, selv med kommunistregimet i ryggen, har det vanskelig.
Tilbake hos Van Mossel, hvis fulle navn egentlig er Van Mossel Automotive Group, er det planer om รฅ ekspandere ytterligere i Danmark. Men det krever, som Mobility Watch siterer Eric Berkhof, bรฅde tid og penger.