Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler.
Produksjonen av de nye elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 opplever problemer.
Arbeidet er derfor innstilt ved den amerikanske fabrikken i South Carolina, USA.
Dette skyldes mangel på en spesifikk komponent for bilene som bygges på fabrikken. Fabrikken har stått ubrukt siden forrige uke.
Dette skriver Dagens Industri .
En underleverandør har ikke vært i stand til å levere den nødvendige delen. Volvo Cars bekrefter dette i en offisiell uttalelse.
Uten delen kan ikke bilene ferdigstilles på samlebåndet. Dette skaper en alvorlig forsinkelse for de teknologisk avanserte elbilene på mange måter.
«Dette er fordi en leverandør ikke har levert en komponent.» Uttalelsen understreker alvoret i leveringsproblemet for bilprodusenten, sier pressesjef Kristin Boldemann Wester i Volvo Cars til Dagens Industri.
Volvo vil ikke kommentere hva som mangler.
Vanligvis kan bilmerker ettermontere manglende deler på et senere tidspunkt. Dette gjøres ofte for å holde produksjonen i gang og unngå produksjonsstans.
Men mangelen på fabrikkplass tillater visstnok ikke at produksjonen av verken EX90 eller Polestar 3 fortsetter.
Bilmerket håper å gjenoppta produksjonen så snart som mulig.
EX90-forsinkelser og fabrikkkapasitet
Den nye elbilen Volvo EX90 har allerede opplevd flere forsinkelser. Modellen er en svært viktig del av Volvos fremtidige strategi for helelektriske biler.
Så langt er det solgt 4000 enheter av EX90 i år til tross for produksjonsutfordringer.
Fabrikken i Sør-Carolina er sentral for Volvos elbilproduksjon i Nord-Amerika. Det er et nøkkelanlegg for merkets vekst i det amerikanske markedet. Fabrikken har en årlig produksjonskapasitet på 150000 biler.
Produksjonsstansen kommer på et spesielt kritisk tidspunkt for Volvo Cars. Merket annonserte tidligere denne uken at de ville permittere 3000 ansatte. De fleste finnes i merkets tidligere hjemland Sverige.
De fleste av de ansatte som nå blir permittert jobber i Gøteborg. Dette gjelder først og fremst ingeniører og administrativt kontoransatte.
Kuttene betyr at omtrent 2200 svenske jobber vil forsvinne. Samtidig, ifølge Dagens Industri, vil merket flytte enda mer av virksomheten sin til Kina.
Volvo-oppsigelser og industriell usikkerhet
Nylige hendelser tegner et bilde av et bilmerke og en bransje generelt som er under enormt press.
Det er ikke bare Volvo som har det vanskelig. Nylig har både bilmerker og underleverandører gått konkurs og/eller gjennomført drastiske kutt.
Noen trenger å spare mer enn andre. Et av disse merkene er Nissan, som imidlertid skriver i et skriftlig svar til Boosted at den danske importøren er fritatt fra en betydelig sparerunde. Les mer om det her .