Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De kan ikke identifisere sjåføren med sikkerhet når det er snakk om identiske tvillinger.
I Sverige kan identiske tvillinger unngå fartsdumper fra ATK-kjøretøy. Også kjent som automatisk trafikkontroll eller bare fotgjengerkjøretøy.
Svensk politi er tvunget til å henlegge saker hvis de ikke kan identifisere sjåføren med absolutt sikkerhet. Dette gir de spesielle tvillingene et juridisk smutthull.
Trafikkontrollsystemet i Sverige er svært teknologibasert. De bruker i stor grad automatisk trafikkontroll, også kjent som ATK eller fotobokser.
Disse kameraene tar bare et bilde av bilens front og nummerplate fra en stasjonær felle eller en kameravogn på hjul.
LES OGSÅ: Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs
Det er ingen betjenter til stede langs veikanten på stedet som kan bekrefte sjåførens identitet.
Dette gir politiet bevis som kan være vanskelige å bruke, spesielt når to personer har «identiske» ansikter og dermed kan se ut som den samme personen på bildet.
Problemet er at påtalemyndigheten må kunne bevise hvem som satt bak rattet. Tvillingenes identiske utseende gjør den oppgaven nærmest umulig.
100 prosent identifikasjon er avgjørende for svensk politi
Lis Marie Svonni er leder for ATK-avdelingen i Kiruna. Hun bekrefter problemet overfor svenske Carup.
– Vi må kunne identifisere føreren av kjøretøyet. Hvis vi ikke kan det, vil den innledende etterforskningen bli henlagt.
I praksis betyr dette at saken avsluttes uten sak. Det er et uløselig mysterium for politiet når de står overfor et bilde og to mulige, identiske gjerningsmenn.
Trafikkbetjent i Helsingborg, Joakim Abrahamsson, er enig. Han bekrefter at legitimasjon er et krav for å kunne gå videre med en sak.
– Ja, det stemmer, man må kunne identifisere sjåføren. Hvis det ikke er mulig, er saken henlagt, sier han.
Reglene i Danmark og Norge er forskjellige
Smutthullet gjelder ikke bare svenske statsborgere. Danske og norske identiske tvillinger kan også teoretisk sett unngå fartsbot i Sverige.
I Norge kan det også være vanskelig å se forskjell på identiske tvillinger. Imidlertid sier Vivi-Ann Haukås, enhetsleder for utrykningspolitiet, at dette sjelden skjer.
Hun påpeker at det i Norge er saksbehandlere som har ansvaret for identifiseringsarbeidet, ikke selve fotoboksen.
– Det har skjedd at noen har en eneggede tvillinger, men det var mange år siden, forteller hun til Dinside.no .
I Danmark må politiet også kunne identifisere sjåføren for å kunne utstede en fartsbot. Det finnes imidlertid andre regler her som gjør det vanskeligere å unnslippe ansvar.
Eieren av en bil kan få bot for ikke å opplyse om hvem som eier bilen. Boten er på 2000 kroner hvis politiet ikke finner føreren selv.