Publikum har visst i mange år at BMW trodde Mercedes utviklet en 16-sylindret S-klasse og derfor ville svare igjen med en 7-serie. Men det skjuler seg ett til.
I 1987 utviklet BMW en 16-sylindret 7-serie fordi tyskerne trodde at Mercedes ville mene alvor med en S-klasse med samme antall sylindre.
Den antagelsen viste seg ikke å være sann. Men E32, med kallenavnet Goldfisch, viser seg ikke å være den eneste gatebilen med V16-motor som merket fra München har jobbet med.
I 1990 – hele 4 år før produksjonen av E32-etterfølgeren, E38 – brosteinet BMW i all hemmelighet sammen en annen V16-motor 7-serie.
Motoren er av samme konfigurasjon som i E32 Goldfisch, som nettopp har vært å se på Custom Motor Show i Sverige. Det vil si en 6,7-liters kasse med 16 sylindre, 348 hestekrefter og en 5-trinns automatgir.
LES OGSÅ: Sinte bilister kuttet ned fotobokser med vinkelsliper
Etter en gammel tysk herreavtale om toppfart, begrenset BMW også den 'andre' Goldfischen til 250 km/t. Den bilen kan akkurat nå oppleves på Techno-Classica-messen i Essen, Tyskland.
Hvorfor BMW forsøkte to ganger med V16-motor i en gatebil uten å ta det på alvor, melder historien dessverre ikke om noe på nåværende tidspunkt.
BMW-fans kan bare håpe at merket med tiden er klar til å avsløre litt mer av historien bak. Men selv om 1990 er 34 år unna, er V16-motoren faktisk ikke død. Bugatti fortsetter med det. Les mer om den historien her .