Stellantis, som inkluderer merker fra Citroรซn til Dodge, har lenge vรฆrt skeptisk til ideen om รฅ bygge elbiler eksklusivt. Nรฅ viser det seg at bilistene deler denne holdningen.
I Danmark har elbiler stormet frem. Og selv om de ikke lenger har like mye fart, ligger Tesla, som kun bygger elbiler, fortsatt pรฅ andreplass.
Amerikanerne blir kun forbikjรธrt av Toyota. I hvert fall nรฅr det gjelder salgstall. Men ikke alle sjรฅfรธrer rundt om i verden er klare for elbiler.
Det er konklusjonen i en undersรธkelse som verdens fjerde stรธrste bilkonsern, Stellantis, har fรฅtt utarbeidet av analyseselskapet YouGov.
YouGov har spurt 5095 sjรฅfรธrer i fem land om deres forhold til elbiler og om de fรธler seg klare til รฅ kjรธre en i en verden med 8 milliarder mennesker.
LES OGSร : Om 9 รฅr er disse bilene en saga blott i Danmark, sier Audi
De over 5000 sjรฅfรธrene kommer fra henholdsvis Frankrike, USA, Brasil, India og Marokko. Tre av fire svarte at de 'fรธler seg klare til รฅ bytte til elbil'.
Men mer interessant viser den samme undersรธkelsen at mindre enn 10 prosent av sjรฅfรธrene faktisk har gjort noe med det. Altsรฅ byttet ut bensin- eller dieselbilen med noe drevet pรฅ strรธm.
Den samme undersรธkelsen viser ogsรฅ at det er den eldre delen av befolkningen og innbyggere i utkantstrรธk som er mest skeptiske til elbilen.
I mellomtiden รธnsker den yngre generasjonen og folk i byene generelt elbilen mer velkommen. Men de er ogsรฅ typene som er mest villige til รฅ droppe bilen helt til fordel for kollektivtransport.
Generelt sett kvier Stellantis seg for รฅ kaste alle midler pรฅ rene elbiler. Bilkonsernets administrerende direktรธr, Carlos Tavares, sa allerede i fjor at selskapet og bilmerkene generelt er klare til รฅ endre mening om elbiler. Les mer om det her .