Utviklingen peker igjen i retning av at danske elbileiere må dele de samme ladestasjonene i det offentlige rom. Utrullingen må fremskyndes, advarer De Danske Bilimportorer.
Hvis De Danske Bilimportoreres direktør Mads Rorvig får det som det skal, er det ikke lenger nok til å lokke dansker til å gå over til elbiler. Sjåfører må i økende grad tvinges til å kjøre elbiler.
Men det krever også at nettverket av offentlige tomtestander i hele Danmark kan holde tritt med antallet elbiler. Og det ser ikke slik ut foreløpig.
Dette skriver De Danske Bilimportorer i en pressemelding .
For selv om det er satt opp flere offentlige ladepunkter i Danmark, har ting avtatt betydelig de siste månedene. Og det kan ende opp med å bli en alvorlig hodepine for folk i elbiler.
LES OGSÅ: Ny undersøkelse: Elbiler holder mye lenger på verkstedet
– Installasjon av ladestasjoner skjer ikke så raskt som det har gjort tidligere.
– Og det er et problem, for andelen elbiler i bilparken blir bare større. Elbilsalget kommer ikke til å avta, så heller ikke installasjonen av ladestasjoner, sier Mads Rorvig.
Ved utgangen av mars var det 19.191 offentlige ladepunkter i Danmark. Og selv om det er en økning på 73 prosent sammenlignet med mars 2023, kan den fortsatt ikke holde tritt med antall nye elbiler.
Antall elbiler i Danmark har økt med hele 77 prosent de siste 12 månedene. Og det betyr at flere elbiler må dele samme ladepunkt.
– Utviklingen går feil vei når flere elbiler skal dele på hvert ladepunkt. Etterspørselen etter elbiler øker.
– Og den nye politiske avtalen om nullutslippssoner kommer til å presse utviklingen videre. Dette stiller store krav til tilgjengelig ladeinfrastruktur, som må rulles ut raskere enn det er i dag, sier Mads Rorvig.
For å få fart på antall ladestasjoner har De Danske Bilimportorer foreslått å gi danske elbileiere ladestasjonen.Les mer om det her .
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!