Nye elbiler fra Kina hoper seg opp i tusenvis rundt i Europas havner. Offisielt fordi det er vanskelig å finne transport for å få dem på. Uoffisielt fordi det er vanskelig å finne kjøpere.
Kineserne sier at deres elbiler bare venter på å bli fraktet til Europa.
Og at det er derfor bilene fylles godt opp i flere europeiske havner. Blant annet i Antwerpen i Belgia.
Men ifølge Financial Review selger de kinesiske merkene dårligere enn forventet i våre brede kategorier. Og det får bilene til å hope seg opp.
LES OGSÅ: Skatt beslagla Lasses sin Mercedes – først 8 år senere fikk han den tilbake
Ifølge norsk TV2 står noen av bilene i månedsvis i europeiske havner, fordi de fraktes videre til forhandlere eller ventende kunder.
– Distributørene bruker i økende grad havnens parkeringsplasser som depot, sier ledelsen ved Antwerpen havn.
De største av de kinesiske bilmerkene har ennå ikke ønsket å håndtere opphopningen av bilene deres i Europas havner. Men det er, i hvert fall når man ser på de danske salgstallene, kun et fåtall av merkene som har grep om danskene.
Et merke som Xpeng hevder å ha levert biler til de første 1000 danskene. Les mer om det her .
Mens andre satser hardt på leasing, svikter flere bilmerker totalt. Blant annet. er, til tross for store armbevegelser, et merke som Nio kun lykkes med å selge to biler i Danmark i år.
Den danske sjefen fikk også sparken tilbake i mars. Bare kort tid etter ble hver tredje ansatt i Danmark sagt opp. Likevel avviser merket, som fokuserer på batteribytteteknologi, at det er på vei ut av landet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!