Interessen for nye elbiler er ikke hva den pleide รฅ vรฆre. I hvert fall ikke i Europas stรธrste bilmarked i Tyskland.
Mens brukte elbiler rasler ned i pris, og akkurat nรฅ aldri har vรฆrt mindre verdt, faller ogsรฅ interessen for de nye.
Det ser man pรฅ salgstallene i Tyskland, som utgjรธr Europas absolutt stรธrste bilmarked. Tallene mรฅ sees i lys av at den tyske regjeringen fjernet all offentlig stรธtte til elbiler i desember i fjor.
Et grep som skulle bidra til รฅ lappe et gapende hull i statskassen, men som ogsรฅ fikk interessen for bilene til รฅ stupe nesten umiddelbart.
Allerede pรฅ salgstallene i januar kunne man se at interessen for elbiler ikke er verdens stรธrste. I hvert fall ikke uten statlig stรธtte. Tyskerne registrerte dermed 55 prosent fรฆrre elbiler den fรธrste mรฅneden av 2024. Les mer om det her .
LES OGSร : Sรฅ mange biler har blitt beslaglagt for hรธy fart pรฅ 3 รฅr
Siden den gang har interessen for de nye bilene fortsatt รฅ synke. Stefan Bratzel fra Center of Automotive Management (CAM) peker imidlertid pรฅ flere รฅrsaker i en kommentar til Auto Bild.
Nye elbiler blir veldig fort gamle fordi utviklingen gรฅr sรฅ raskt. Og det faktum alene kan fรฅ sjรฅfรธrer som faktisk er interessert i elbiler til รฅ holde igjen.
I tillegg har flere av de helt store bilutleiefirmaene redusert antallet elbiler betydelig de siste mรฅnedene. Ganske enkelt fordi bilene er en for dรฅrlig og for dyr bedrift.
En tredje ting er at det med regelendringen fra desember mangler insentiver til รฅ kjรธpe elbil. Utsiktene til mangel pรฅ statlig subsidierte elbiler har ogsรฅ fรฅtt flere organisasjoner til รฅ heve stemmen pรฅ hjemmebane. Les mer om det her .