Interessen for nye elbiler er ikke hva den pleide å være. I hvert fall ikke i Europas største bilmarked i Tyskland.
Mens brukte elbiler rasler ned i pris, og akkurat nå aldri har vært mindre verdt, faller også interessen for de nye.
Det ser man på salgstallene i Tyskland, som utgjør Europas absolutt største bilmarked. Tallene må sees i lys av at den tyske regjeringen fjernet all offentlig støtte til elbiler i desember i fjor.
Et grep som skulle bidra til å lappe et gapende hull i statskassen, men som også fikk interessen for bilene til å stupe nesten umiddelbart.
Allerede på salgstallene i januar kunne man se at interessen for elbiler ikke er verdens største. I hvert fall ikke uten statlig støtte. Tyskerne registrerte dermed 55 prosent færre elbiler den første måneden av 2024. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Så mange biler har blitt beslaglagt for høy fart på 3 år
Siden den gang har interessen for de nye bilene fortsatt å synke. Stefan Bratzel fra Center of Automotive Management (CAM) peker imidlertid på flere årsaker i en kommentar til Auto Bild.
Nye elbiler blir veldig fort gamle fordi utviklingen går så raskt. Og det faktum alene kan få sjåfører som faktisk er interessert i elbiler til å holde igjen.
I tillegg har flere av de helt store bilutleiefirmaene redusert antallet elbiler betydelig de siste månedene. Ganske enkelt fordi bilene er en for dårlig og for dyr bedrift.
En tredje ting er at det med regelendringen fra desember mangler insentiver til å kjøpe elbil. Utsiktene til mangel på statlig subsidierte elbiler har også fått flere organisasjoner til å heve stemmen på hjemmebane. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!