Hvem skulle trodd det? Så prinsessen av Wales satte seg inn i biler? Men selvfølgelig, i 1985 kjørte Diana en Ford Escort… altså en RS Turbo.
I sin tid bygde Ford 5000 eksemplarer av Escort RS Turbo. Altså for det britiske markedet. En av dem var og er litt mer spesiell enn de andre. For den ble bestilt av prinsesse Diana i 1985. Det er hun ikke lenger, men bilen er det. Og senere denne måneden kan du bli dens nye eier når Silverstone Auctions svinger hammeren på bilen. Det som umiddelbart gjør Dianas RS-er spesiell er lakken. Alle RS Turboer ble levert i en nyanse av hvit. Men bilen til prinsessen var svart. Som det er i dag. Det spekuleres i at det var for å gi den mye omtalte kvinnen bare litt privatliv. Dianas RS-er ble for eksempel også levert med standard Escort-grill. De andre endringene på bilen er mest av sikkerhetsmessige årsaker. Ikke den første kongelige Ford Escorten var blant annet utstyrt med et ekstra bakspeil. Det var for livvakten. I 1988 fikk Ford bilen tilbake, og derfra ble den solgt til en samler. De siste 14 årene har det vært med en annen samler – en Ford-entusiast som i tillegg til kongelig Escort også har andre sporty modeller fra merketeamene. Men nå må bilen finne en ny eier. Det er forøvrig ikke første gang at en bil – som prinsesse Diana har kort – må finne en ny eier. I fjor ble Eskorten, som hun fikk i bursdagsgave av prins Charles i 1981, lagt ut for salg. Det var imidlertid ikke en RS-modell. Vi får ikke vite hva bilen vil koste før senere denne måneden. Men hvis den blir i England, holder den synet til april neste år.
Klikk 'NESTE SIDE' for å bla gjennom bildene av bilen