Stellantis opplyser at bilfabrikkene har vรฆrt stengt pรฅ grunn av streik i flere dager, og at det ikke er kjent nรฅr samlebรฅndene starter igjen.
Stellantis' bilproduksjon ved to fabrikker i Frankrike og en i England stรฅr stille.
Dette skjer ikke fordi konsernets egne ansatte har reist hjem, men fordi en rekke underleverandรธrer nekter รฅ levere deler til fabrikkene.
Det skriver Reuters .
I en uttalelse til media bekrefter en talsmann for Stellantis at den har blitt tvunget til รฅ senke produksjonen ved Poissy- og Hordain-fabrikkene i Frankrike, mens en fabrikk i Luton, England, ogsรฅ stรฅr stille.
LES OGSร : Flertallet gรฅr imot folk med elbil: ยซDe mรฅ ogsรฅ betaleยป
Ifรธlge talsmannen vet ikke bilkonsernet forelรธpig nรฅr produksjonen kan settes i gang igjen. Fabrikkene gikk i stรฅ i begynnelsen av uke 17.
Nรฆrmere bestemt er produksjonen av DS 3 og Opel Mokka berรธrt. Mens samlebรฅndene som produserer Peugeot Expert, Citroรซn Jumpy og Opel Vivaro varebiler ogsรฅ er lagt ned.
Det er ikke den eneste konflikten som truer Stellantis bilproduksjon. Det er ogsรฅ problemer i USA. Her er det priskonflikt med underleverandรธren MacLean-Fogg.
Dersom Stellantis velger รฅ stoppe betalinger her, kan underleverandรธren stoppe alle forsendelser. Dette vil bety at merkets girkassefabrikk i Kokomo, Indiana mรฅ stenge.
Stellantis betalte tilbake 1,4 millioner dollar til MacLean-Fogg i mars midt i hรธylytte protester for enkelte deler som trengs for produksjon. Men nรฅ truer leverandรธren igjen med รฅ holde tilbake deler.
Alt i alt er det nok pinligheter og problemer pรฅ Stellantis-ledelsens bord for tiden. For eksempel mรฅtte Alfa Romeo, som er en del av konsernet, trekke tilbake et navn pรฅ en ny bilmodell etter bare 5 dager. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!