For å nå CO2-målene for 2030 må EU sette et betydelig høyere tempo i installasjonen av ladepunkter. En ny rapport avslører at en økning på 19.000 nye ladepunkter per uke er nødvendig for å nå målene.
Nye data fra den europeiske bilindustrien avslører at mellom 2017 og 2023 vokste antallet elbiler i EU tre ganger raskere enn antallet nye ladepunkter. Dette har ført til en økning i antall elbiler pr ladepunkt, som gjør lading mindre tilgjengelig for bilister.
Allan Skytte Christensen, sjefskonsulent i De Danske Bilimportorer, uttrykker bekymring for denne utviklingen og sier at det krever en betydelig forbedring av ladeinfrastrukturen, ikke bare i enkeltland, men over hele EU. Han påpeker at hastigheten på å sette opp ladestasjoner må økes betraktelig.
Den siste rapporten viser at det ble opprettet 150 000 ladepunkter i 2023 over hele EU. For å nå CO2-målene mot 2030 må dette tallet øke til 1,2 millioner per år, som tilsvarer 22 000 per uke. Denne veksten er avgjørende for å nå de klimamålene som er satt og krever prioritert handling, da dagens antall er 19 000 under påkrevd ukenivå.
Allan Skytte Christensen påpeker at rask politisk handling er nødvendig for å nå klimamålene. AFIR-forordningen gir retningslinjer for medlemslandene, men dette er utilstrekkelig. Han mener alle kommuner bør forplikte seg til ambisiøse mål for spredning av ladeinfrastruktur, og at det bør etableres laderettigheter for beboere i bygårder uten privat ladestasjon.
Ved å opprette flere ladepunkter vil ikke overgangen til elektrisk transport hindres av manglende lademuligheter.