Publikum holder seg unna når det er elbiler på banen. Derfor truer en svensk Rallycross-arrangør med å trekke seg.
Til å begynne med trodde arrangørene bak World Rallycross-løpet i Höljes, Sverige, at publikum manglet på grunn av været.
Men en undersøkelse har siden vist at det var få tilskuere til 2023-utgaven av rallycrossløpet, fordi klassen nå består av elbiler.
Og publikum vil rett og slett ikke se den. Derfor truer også arrangøren av løpet, som har blitt arrangert i Höljes i flere år, med å trekke seg.
– Publikum synes at elbilene høres for små ut og det er for få, sier lobbyens konkurransesjef Morgan Östlund til Sveriges Radio .
LES OGSÅ: Toyota-eiere er dårligst til å vaske biler, viser ny undersøkelse
En løsning må uansett ha blitt funnet. For Höljes er ikke bare på kalenderen i World Rallycross i 2024. Hele lobbserien begynner i Sverige i Höljes.
Arrangørene lover at det nå er en 'miks' av biler på banen. Og at noen av de totalt 16 bilene som kjører rundt banen skal gå på bensin.
Hvorvidt publikum bryr seg om å se ulike teknologier konkurrere mot hverandre er fortsatt et åpent spørsmål. I hvert fall i Sverige. Lobet synges helgen 5.-7. Juli.
Rallycrossmesterskapet er ikke den eneste serien med elbiler på banen som får kritikk. Til tross for det den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA kaller rekordhøye seertall, er det liten interesse for den elektriske formelklassen Formel E.
Spør du den tidligere Formel 1-føreren Robert Kubica, er det heller ikke så mye om de elektriske formelbilene.
– For meg må en racerbil lage støy.
– Jeg har litt av et mantra. Det er kanskje ikke godt å si offentlig. Men… (å kjøre en elektrisk racerbil, red.) er litt som å ha sex med en oppblåsbar dukke, sier Kubica i en episode av Gurulandia-podcasten. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!