3. mars, 2025

Nytt bilmerke har tapt 4,7 milliarder kroner. kroner på 3 måneder

Lucid fortsetter å brenne av økonomi i et rasende tempo, selv om bilmerkets tap faktisk har krympet.

Det amerikanske bilmerket Lucid taper 2,3 millioner danske kroner hver gang en ny bil ruller av samlebåndet, omvendt er det ikke 'særlig ofte'.

I fjor bygde Lucid, som Tesla-direktør Elon Musk har kritisert for å ha støttet av en saudisk sugar daddy, i underkant av 8500 biler. 8.428 for å være nøyaktig.

Men det skader økonomien, og Lucid har dratt lommesmerten inn i 2024. I løpet av årets tre første måneder har bilmerket, som faktisk har bånd til Saudi-Arabia, tapt hele 4,7 milliarder danske kroner.

Dette fremgår av kvartalsregnskapet, som nettopp er offentliggjort .

LES OGSÅ: Svensk by vil forby alle veteranbiler uten katalysator

Det er imidlertid nesten 700 millioner DKK mindre enn Lucid la til i samme periode for bare ett år siden. Ledelsen fortsetter også å tro at det er lys i enden av tunnelen.

I januar kom det frem at Lucid-aksjene aldri hadde vært lavere. Den gang svevde den rundt 3 dollar, for så å faktisk falle ytterligere i april måned.

Nå har imidlertid aksjen nok en gang krøpet over 3 dollar. Imidlertid er det fortsatt langt bedre enn situasjonen Fisker Inc. og gründer Henrik Fisker står inn.

Akkurat nå har Fisker Inc. hvor huset til Henrik Fisker er mer verdt enn hele bilmerket, og ved fabrikken i Østerrike tror man ikke at produksjonen noen gang vil starte igjen.Les mer om det her .

Tilbake på Lucid, som nevnt, er fremtiden lysere. Administrerende direktør Peter Rawlinson tror det vil være mulig å bygge 9000 biler i år, og ifølge finansdirektør Gagan Dhingra er det fortsatt steder hvor Lucid kan spare penger.

Samtidig er det planer om å utvide modellprogrammet fra én til to modeller. Det er en SUV på vei. Det samme er knappene i kabinen. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Latest

Don't miss

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede...

Verdens eneste Aston Martin Cygnet med V8 leter etter en ny eier

Verdens minste og kanskje sjeldneste Aston Martin er ute...

Elbil er en katastrofe – overopphetes i minus 9 grader

BYD Tang klarer ikke å imponere den norske YouTuber...

Tesla er verre enn Dacia – dumper på rad

Akkurat som her hjemme går det dårlig for Tesla-modeller...

Fabrikkstart til tross for gjeld på 19 milliarder kroner

KTM må betale minst 4 milliarder av en gjeld...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...