Kineserne hevder å ha løst elbilens største problem

Den største akilleshælen til elbilen er ladetiden, som rett og slett ikke kan følge med påfyllingen av en fossilbil. Nå kan kinesiske CATL komme nærmere løsningen.

Elbilens største problem er at den ikke lader raskt nok.

Fortellere av biltypen forsvarer seg med at man bare må tenke annerledes for å kjøpe elbil. Endre vanen med andre ord.

Men sånt nytter ikke når det er på bilens premisser. Nå kan imidlertid kinesiske CATL ha løsningen.

Det samme selskapet sier også at solid state-batterier, som flere ganger har blitt utpekt som elbilens virkelige revolusjon, ligger langt unna i fremtiden. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Verdens beste ladepark for elbiler finnes IKKE i Danmark

Men tilbake til de faktiske nyhetene. Fordi kineserne nå sier at alt handler om kjemi. Måten batteriene er satt sammen.

Det skriver Auto Bild .

CATL kaller batteriet Shenxing Plus. Og tilsynelatende kan den lades til 600 kilometer på bare ti minutter. Fortsatt noe saktere enn du kan fylle en diesel- eller bensinbil like mange kilometer.

Men hvis kineserne har rett, konvergerer teknologiene. CATLs kunngjøring bør imidlertid tas med ett eller flere saltkorn, da selskapet er underlagt regelverket til det kinesiske diktaturet.

De samme bestemmelsene som tidligere har fått en svensk sikkerhetsforsker til å advare mot å dele hemmeligheter i en Volvo. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Dansk bilselskap konkurs – lur kjendis verdt millioner

Men tilbake til batteriet. I august i fjor presenterte CATEL Shenxing-batteriet, som kineserne sier kan lades for 400 kilometers kjøring på 10 minutter. Det lille "plusset" har lagt til 200 kilometer innenfor samme tidsramme.

Som nevnt avhenger alt av kjemi. I stedet for litium-ion bruker kineserne litiumjernfosfat. Det skal, sier kineserne, ikke bare forlenge batteriets generelle levetid.

Det skal også være både billigere og tryggere å frakte rundt på. Baksiden av medaljen er imidlertid energitettheten. Den er lavere. Noe som betyr at det trengs et større og dermed tyngre batteri for å få like mange kilometer.

Motsatt tyder mye på at bransjen generelt har funnet revers når det gjelder elbiler. Uansett, flere av de virkelig store merkene angrer nå på målet om å kaste ut forbrenningsmotoren. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...