19. oktober, 2024

Kineserne hevder å ha løst elbilens største problem

Den største akilleshælen til elbilen er ladetiden, som rett og slett ikke kan følge med påfyllingen av en fossilbil. Nå kan kinesiske CATL komme nærmere løsningen.

Elbilens største problem er at den ikke lader raskt nok.

Fortellere av biltypen forsvarer seg med at man bare må tenke annerledes for å kjøpe elbil. Endre vanen med andre ord.

Men sånt nytter ikke når det er på bilens premisser. Nå kan imidlertid kinesiske CATL ha løsningen.

Det samme selskapet sier også at solid state-batterier, som flere ganger har blitt utpekt som elbilens virkelige revolusjon, ligger langt unna i fremtiden. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Verdens beste ladepark for elbiler finnes IKKE i Danmark

Men tilbake til de faktiske nyhetene. Fordi kineserne nå sier at alt handler om kjemi. Måten batteriene er satt sammen.

Det skriver Auto Bild .

CATL kaller batteriet Shenxing Plus. Og tilsynelatende kan den lades til 600 kilometer på bare ti minutter. Fortsatt noe saktere enn du kan fylle en diesel- eller bensinbil like mange kilometer.

Men hvis kineserne har rett, konvergerer teknologiene. CATLs kunngjøring bør imidlertid tas med ett eller flere saltkorn, da selskapet er underlagt regelverket til det kinesiske diktaturet.

De samme bestemmelsene som tidligere har fått en svensk sikkerhetsforsker til å advare mot å dele hemmeligheter i en Volvo. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Dansk bilselskap konkurs – lur kjendis verdt millioner

Men tilbake til batteriet. I august i fjor presenterte CATEL Shenxing-batteriet, som kineserne sier kan lades for 400 kilometers kjøring på 10 minutter. Det lille "plusset" har lagt til 200 kilometer innenfor samme tidsramme.

Som nevnt avhenger alt av kjemi. I stedet for litium-ion bruker kineserne litiumjernfosfat. Det skal, sier kineserne, ikke bare forlenge batteriets generelle levetid.

Det skal også være både billigere og tryggere å frakte rundt på. Baksiden av medaljen er imidlertid energitettheten. Den er lavere. Noe som betyr at det trengs et større og dermed tyngre batteri for å få like mange kilometer.

Motsatt tyder mye på at bransjen generelt har funnet revers når det gjelder elbiler. Uansett, flere av de virkelig store merkene angrer nå på målet om å kaste ut forbrenningsmotoren. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Alpines nye V6-motor med 740 hester brenner hydrogen

Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er...

Sveriges svar til FDM fraråder sjåfører å kjøpe Tesla

Det svenske svaret til FDM fraråder nå alle bilister...

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på...

15 år gamle Alba fra Roskilde er verdens raskeste jente

Alba ble utropt til verdens raskeste jente i sin...

Honda utstyrer elbilen med lyden av VTEC-motor

I en elbil er det ingen skygge av variabel...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Her blir det umulig å få skilt i Danmark

Motorstyrelsen er en av de statlige arbeidsplassene hvor det må finnes besparelser. Derfor stanser myndigheten utstedelsen av nummerskilt fra 1. juli 2025. Motortilsynet stanser...

Hver fjerde gale sjåfør er en utlending

Nye tall fra Rikspolitiet viser at én av fire gale sjåfører som politiet tar bil fra ikke har dansk statsborgerskap. Rikspolitiet har offentliggjort nye...

Svært forbudt parkering i Danmark er helt lovlig i Norge

Trafikkreglene i Norge og Danmark er på mange måter veldig like. Men noen av nordmennene går likevel direkte i en dansk felle. I Norge...

Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen

I Norge truer bilgiganten Volkswagen nå med å begynne å selge diesel- og bensinbiler igjen, ettersom den føler seg sviktet av myndighetene. I Norge...

Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne

Større rekkevidde og generelt raskere utvikling i nybilmarkedet gjør at markedet for spesielt brukte elbiler stuper. Det etterlater mange tapere. Prisene på brukte elbiler...

Alpines nye V6-motor med 740 hester brenner hydrogen

Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er derfor ikke annet enn vann. Resultatet er derimot 740 hestekrefter. Renaults sportsmerke Alpine har utviklet...

BMW er sint på folk som kaller den nye M5 fett

BMWs M-avdeling mener selv at de har designet nye M5 slik at det ikke kan merkes at den veier mer enn noen gang før....

Mercedes sin direktør ønsker å gjøre bensinen dyrere hvert år med makt

Står det til Daimler Trucks' administrerende direktør Martin Daum, må bensinprisen opp med nye avgifter hvert eneste år, slik at bilistene ikke kjøper annet...

Nytt batteri utviklet med Mercedes lover mirakler i elbiler

I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et såkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke på ladetid. Ladetid kan...

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men Supraen forblir fast i Toyotas modellutvalg, sier japanerne. BMW Z4 er på vei ut. Og...

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...