De siste årene har nesten 100 nye elbiler – det vil si de under fem år – blitt skrotet i Danmark. Og trenden er økende, heter det i advarselen fra reservedelsportalen.
Det er stadig flere elbiler på veiene som et alternativ til diesel- og bensinbiler.
Og selv om det ikke går like fort som før, og bilmerkene er opptatt av å endre mening om elbilenes dominans, er det også trender som trekker i motsatt retning.
De siste årene har nesten 100 elbiler som er under fem år blitt skrotet i Danmark. Det viser tall fra Miljøverndepartementet.
Det skriver reservedelsportalen Autoparts24 i en pressemelding .
LES OGSÅ: Bilselskap nekter å droppe hydrogen – «vi har bare så vidt begynt»
Og selv om tallet kan virke relativt lavt i forhold til hvor mange elbiler som er på veiene i Danmark, er det et problem. Og et problem som bare vil øke i størrelse.
Det mener Troels Meier, direktør i Autoparts24.
– En elbil er spesielt en klimabelastning i forbindelse med produksjonen, og den belastningen kan bare lønne seg dersom den tilbringer mest mulig tid på veiene. Derfor må vi revurdere om dagens reparasjonsgrense på 75 prosent er oppdatert, sier han.
Den såkalte reparasjonsgrensen i Danmark betyr at en bil vurderes som totalskadet dersom det vil koste 75 prosent eller mer av bilens nyverdi å reparere den.
Grensen ble også hevet fra 65 til dagens 75 prosent i januar 2021. Men det kan vise seg å bli en unødvendig belastning for klimaet. Spesielt når det gjelder elbiler, sier Troels Meier.
– Kombinasjonen av at elbiler blir stadig billigere, mens reparasjoner og reservedeler blir stadig dyrere, vil bidra til å få fart på antall skroting av nyere elbiler i fremtiden.
– Så det er derfor avgjørende at vi starter en diskusjon om vår tilnærming nå, før vi ender opp med å gi klimaet enda en unødvendig regning, heter det.
Les flere spennende nyheter fra bilverdenen her!