De siste รฅrene har nesten 100 nye elbiler โ det vil si de under fem รฅr โ blitt skrotet i Danmark. Og trenden er รธkende, heter det i advarselen fra reservedelsportalen.
Det er stadig flere elbiler pรฅ veiene som et alternativ til diesel- og bensinbiler.
Og selv om det ikke gรฅr like fort som fรธr, og bilmerkene er opptatt av รฅ endre mening om elbilenes dominans, er det ogsรฅ trender som trekker i motsatt retning.
De siste รฅrene har nesten 100 elbiler som er under fem รฅr blitt skrotet i Danmark. Det viser tall fra Miljรธverndepartementet.
Det skriver reservedelsportalen Autoparts24 i en pressemelding .
LES OGSร : Bilselskap nekter รฅ droppe hydrogen โ ยซvi har bare sรฅ vidt begyntยป
Og selv om tallet kan virke relativt lavt i forhold til hvor mange elbiler som er pรฅ veiene i Danmark, er det et problem. Og et problem som bare vil รธke i stรธrrelse.
Det mener Troels Meier, direktรธr i Autoparts24.
โ En elbil er spesielt en klimabelastning i forbindelse med produksjonen, og den belastningen kan bare lรธnne seg dersom den tilbringer mest mulig tid pรฅ veiene. Derfor mรฅ vi revurdere om dagens reparasjonsgrense pรฅ 75 prosent er oppdatert, sier han.
Den sรฅkalte reparasjonsgrensen i Danmark betyr at en bil vurderes som totalskadet dersom det vil koste 75 prosent eller mer av bilens nyverdi รฅ reparere den.
Grensen ble ogsรฅ hevet fra 65 til dagens 75 prosent i januar 2021. Men det kan vise seg รฅ bli en unรธdvendig belastning for klimaet. Spesielt nรฅr det gjelder elbiler, sier Troels Meier.
โ Kombinasjonen av at elbiler blir stadig billigere, mens reparasjoner og reservedeler blir stadig dyrere, vil bidra til รฅ fรฅ fart pรฅ antall skroting av nyere elbiler i fremtiden.
โ Sรฅ det er derfor avgjรธrende at vi starter en diskusjon om vรฅr tilnรฆrming nรฅ, fรธr vi ender opp med รฅ gi klimaet enda en unรธdvendig regning, heter det.