Ingen annen bilbedrift i verden gjør det så bra som Ferraris. Merket fra Maranello måker inn rekordsumme penger i gatebilene.
Det er godt mulig at Ferrari tørster etter verdenscuptitler i Formel 1. Men på offentlig vei er merket fra Maranello ubetinget verdensmester.
I hvert fall når det gjelder å tjene penger på gatebiler. Ferrari hadde i 2023 en omsetning fra gatebilene alene på hele 41,3 milliarder danske kroner. Det er en økning på 17 prosent sammenlignet med året før.
Men det er flere gode nyheter fra den siden. Når man tar i betraktning antall leverte biler, 13.663 av dem, tilsvarer dette en omsetning på 3,09 millioner kroner i året. bil.
Det opplyser Ferrari på sin egen nettside .
LES OGSÅ: Henrik Fisker har mistet kontrollen over bilmerket sitt
Så er det driftsresultatet. Med andre ord, Ferraris faktiske driftsresultat. Det var 11,5 milliarder kroner å hente på den kontoen. Eller 830 000 kr pr bil. Høyest fortjeneste i bilindustrien.
For å tjene enda mer satser Ferrari nå mer på det spesielle Tailor Made-programmet, som legger vekt på å skreddersy den enkelte bil til den enkelte kunde i stadig større grad.
Og hvis vi bare samler Ferraris ansatte, har de absolutt ingenting å frykte. Firedørs Purosangue er utsolgt flere år frem i tid. Og ordreboken for resten av modellutvalget er allerede full for hele 2024.
Noe de ansatte trives godt med. Det harde arbeidet utløser ville bonuser. Les mer om hvordan merket skjemmer bort sine ansatte her .
Suksessen i Maranello står i sterk kontrast til hvordan det går i bilbransjen generelt. Her er et bilde av bilmerker som må snu hver stein for å finne besparelser. Senest har det kommet frem at Mercedes dropper utviklingen av flere elbiler. Les mer om det her.
Andre bilmerker er i ferd med å gjøre det. Blant annet er det ventet at Henrik Fisker i løpet av få dager vil kunngjøre at hans bilmerker – Fisker Inc. – går konkurs på grunn av økonomiske problemer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her