Elbileiere melder om flere feil pรฅ bilene sine enn bensinbileiere gjรธr, viser en ny undersรธkelse.
Bilen er ikke et stykke problemfri mekanikk. Men nรฅ rapporterer fortsatt eiere av elbiler om flere problemer enn eiere av bensinbiler gjรธr.
Det viser en ny undersรธkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen American Consumer Reports .
I undersรธkelsen har en rekke bilister blitt bedt om รฅ svare pรฅ hvor mange problemer de har hatt med bilene sine de siste to รฅrene, det vil si mellom 2021 og 2023.
Bilene i undersรธkelsen varierer fra noen mรฅneder til 23 รฅr gamle. Derimot har 330.000 bilister beskrevet bilene sine i undersรธkelsen.
LES OGSร : Sikkerhetsbelter i smรฅbiler er farlig โ ikke bruk baksetet!
Undersรธkelsen er videre delt inn i 20 underkategorier av problemer som biler typisk kan og har. Spenningen gรฅr fra hylende bremser til รธdelagte interiรธrdeler til motorhavari. Med andre ord โ undersรธkelsen er bred!
At elbiler har flere problemer enn biler med forbrenningsmotor er imidlertid bare en del av det den amerikanske etterforskningen har funnet.
Bilistene pรฅpeker for eksempel at hybrider, selv om de er teknisk mer avanserte, har fรฆrre problemer enn rene diesel- og bensinbiler.
โ Etter hvert som flere elbiler introduseres pรฅ markedet og bilprodusentene bygger hver modell i stรธrre antall, ser vi at noen av dem har problemer med drivverk, lading og batterier, skriver Consumer Reports.
Problemer som bl.a. plager biler som Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV og EV6, Toyota bZ4X og Volkswagen ID.4. Problemer som Tesla ikke har.
Pรฅ den annen side mangler byggekvaliteten til Danmarks mest populรฆre bilmerke, konkluderer samme undersรธkelse. Resultatet er likevel ingen stor overraskelse.
โ De fleste av dagens elbiler produseres enten av etablerte bilprodusenter som er nye innen elbilteknologi, eller av selskaper som Rivian som er helt nye til รฅ bygge elbiler.
โ Det er ikke overraskende at omrรฅdet har voksesmerter, og at det derfor tar litt tid รฅ finne feilene, sier Jake Fisher, direktรธr for biltesting i Consumer Reports.
De amerikanske bilistene rapporterer generelt โ det vil si pรฅ tvers av drivlinjer og drivstoff โ at Lexus er den mest pรฅlitelige. Foreldregruppen Toyota fรธlger deretter, mens Mini klarer รฅ komme pรฅ tredjeplass. Chrysler, derimot, er helt nederst pรฅ listen over bilmerkes pรฅlitelighet.