19. oktober, 2024

Elbiler har flere problemer enn bensinbiler, sier eierne

Elbileiere melder om flere feil på bilene sine enn bensinbileiere gjør, viser en ny undersøkelse.

Bilen er ikke et stykke problemfri mekanikk. Men nå rapporterer fortsatt eiere av elbiler om flere problemer enn eiere av bensinbiler gjør.

Det viser en ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen American Consumer Reports .

I undersøkelsen har en rekke bilister blitt bedt om å svare på hvor mange problemer de har hatt med bilene sine de siste to årene, det vil si mellom 2021 og 2023.

Bilene i undersøkelsen varierer fra noen måneder til 23 år gamle. Derimot har 330.000 bilister beskrevet bilene sine i undersøkelsen.

LES OGSÅ: Sikkerhetsbelter i småbiler er farlig – ikke bruk baksetet!

Undersøkelsen er videre delt inn i 20 underkategorier av problemer som biler typisk kan og har. Spenningen går fra hylende bremser til ødelagte interiørdeler til motorhavari. Med andre ord – undersøkelsen er bred!

At elbiler har flere problemer enn biler med forbrenningsmotor er imidlertid bare en del av det den amerikanske etterforskningen har funnet.

Bilistene påpeker for eksempel at hybrider, selv om de er teknisk mer avanserte, har færre problemer enn rene diesel- og bensinbiler.

– Etter hvert som flere elbiler introduseres på markedet og bilprodusentene bygger hver modell i større antall, ser vi at noen av dem har problemer med drivverk, lading og batterier, skriver Consumer Reports.

Problemer som bl.a. plager biler som Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV og EV6, Toyota bZ4X og Volkswagen ID.4. Problemer som Tesla ikke har.

På den annen side mangler byggekvaliteten til Danmarks mest populære bilmerke, konkluderer samme undersøkelse. Resultatet er likevel ingen stor overraskelse.

– De fleste av dagens elbiler produseres enten av etablerte bilprodusenter som er nye innen elbilteknologi, eller av selskaper som Rivian som er helt nye til å bygge elbiler.

– Det er ikke overraskende at området har voksesmerter, og at det derfor tar litt tid å finne feilene, sier Jake Fisher, direktør for biltesting i Consumer Reports.

De amerikanske bilistene rapporterer generelt – det vil si på tvers av drivlinjer og drivstoff – at Lexus er den mest pålitelige. Foreldregruppen Toyota følger deretter, mens Mini klarer å komme på tredjeplass. Chrysler, derimot, er helt nederst på listen over bilmerkes pålitelighet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det...

Brennende Tesla tok 4 mennesker til døden

Fire personer har omkommet etter at Teslaen de satt...

Renault risikerer å stenge, sier direktør

Spør du Renault-sjefen i Tyskland, står bilmerket i alvorlig...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nytt batteri utviklet med Mercedes lover mirakler i elbiler

I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et såkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke på ladetid. Ladetid kan...

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men Supraen forblir fast i Toyotas modellutvalg, sier japanerne. BMW Z4 er på vei ut. Og...

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...