BMW-konsernet har blitt kritisert i USA for å ha importert minst 8000 biler med deler laget av kinesiske slaver.
BMW har havnet i noe av en storm i USA, men ikke fordi bilmerket (igjen) har blitt tatt i juks med utslippene fra dieselbiler.
Denne gangen har BMW Group importert minst 8000 Mini Cooper-modeller, som inneholder deler laget under slavearbeid i Kina, til USA.
Det skriver BBC .
BMW er imidlertid ikke det eneste bilmerket som ifølge amerikanske myndigheter godt visste at bilene var bygget av deler fra slavearbeidere i Kina.
Både Volkswagen-konsernet og Jaguar Land Rover-konsernet (JLR) har kjøpt deler av en leverandør som var på en liste over selskaper det ikke er tillatt å gjøre forretninger med fordi selskapet kan knyttes til slavearbeid i Kina.
LES OGSÅ: Bilmerket Fisker legger ned virksomheten i Danmark
BMW sier at de nå vil kontakte eierne av bilene med de ulovlige delene i, slik at delene kan skiftes ut.
JLR-gruppen sier at de har beregnet sitt lager av de ulovlige delene og at disse nå må destrueres.
Tilbake i februar i år informerte Volkswagen amerikanske myndigheter om at det kunne være problematiske deler i biler fra flere bilmerker. Inkludert Volkswagen selv, Porsche og Bentley.
Loven, som bilmerkene beviselig har tilsidesatt, ble innført i USA i 2021 for å hindre varer laget av slaver eller under slavelignende forhold fra å komme inn i landet.
Det er ikke klart om BMW-konsernet, Volkswagen eller JRL-gruppen også står ved en bod fordi de har brukt deler fra slavearbeid. Men Boosted følger etter.