Akkurat når det kommer til rust, bør elbileiere ikke føle seg overlegne noe. Bilene deres ruster like mye som alt annet på fire hjul.
Noen elbileiere får ikke rustbeskyttet bilen fordi de er redde for skader på kabler og batteriene i seg selv. Flere bilprodusenter fraråder eiere direkte fra rustbeskyttelse.
Tesla opphever offisielt deler av garantien hvis sjåførene beskytter bilene sine mot rust. Les mer om det her.
Men nå viser nye tall fra Dansk Teknologisk Institut at elbiler ruster minst like mye som diesel- og bensinbiler. Dette er organets konklusjon i en ny rapport, som snart skal publiseres.
Det skriver magasinet Motor .
LES OGSÅ: 23-åring får 2000 kroner i bot for skikkelig dum overhaling
Rapporten konkluderer også med at elbileiere tar for lett på spørsmålet om rustbeskyttelse. Bilistene gjør dette fordi de feilaktig tror at bilene deres primært består av aluminium og andre elementer som ikke ruster så lett.
Men det er ikke tilfelle. Rapporten slår til og med fast at elbilene ofte er sammensveiset med 'gammeldags' punktsveising, laget i Kina og slett ikke designet for å kjøre rundt i et klima som det danske.
Tilbake i januar i år kunne Boosted fortelle hvordan noen nordmenn ser på Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y, som lett kan være en rustfelle. Les mer om det her .
Det har imidlertid også hendt at behandlingssentre for understell her hjemme har gjort seg en stor dum når det gjelder elbiler. Denne typen feil endte opp med å koste et dansk understellsenter hele 50 000 DKK fordi selskapet hadde demontert en elektrisk Skoda. Les mer om det her .