Helt ordinært utstyr er nesten borte i nye biler

Vindusviskeren bak er helt unødvendig i moderne biler. Flere bilmerker mener det, og fjerner det derfor.

Når så du sist en bakvisker – altså på en helt ny bil? Ingen rett?! Men denne typen eksisterer fortsatt, dessverre. For eksempel splitter nye Suzuki Swift.

Men det den lille japanske bilen har beholdt blir lengre og lengre mellom konkurrentene. Det er først og fremst elbilene som må klare seg uten bakruteviskeren.

Du finner ikke bakvisker på for eksempel Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, MG 4, Toyota bZ4X og søsterbilen Subaru Solterra. Selv om det også finnes bensinbiler uten.

For eksempel kjører også Citroën C5 X og Peugeot 408 rundt uten. Og dermed bryter en ellers lang tradisjon i bilbransjen. Ifølge svenske Vibilagare dukket bakruteviskeren opp allerede på 1940-tallet, da amerikanerne kunne bestille den til nye biler.

LES OGSÅ: Nye tall: Elbiler ruster like mye som fossilbiler

Grunnen er enkel. Viskeren som holder bakruten ren og klar er ikke lenger nødvendig. I hvert fall ikke hvis du spør bilmerkene.

– Det er ikke nødvendig. Bilens aerodynamikk og behandlingen av bakruteglasset gjør at vannet renner av seg selv, sier Clément Lefèvre, pressetalsperson i MG, til svenske medier.

Noe annet er spørsmålet om et hensyn til aerodynamikk og dermed effektiviteten til bilene på vei gjennom luften. Ifølge MG vil for det tredje bilistene heller ha ting som oppvarmede seter og klimaanlegg i de nye bilene.

Det er imidlertid ikke nødvendigvis positivt – i hvert fall ikke utelukkende – at bakruteviskeren forsvinner. Svenskene viser til en langtidstest av Hyundai Ioniq 5, der vinterens våte vær 'hengte' på bakruten uten visker og det ofte lille viskerbladet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...