Det spiller ingen rolle hvilken bil du investerer i. Ikke engang om den mรฅ gรฅ pรฅ strรธm. I hvert fall ikke hvis mรฅlet er รฅ holde verdien noenlunde den samme.
Hvis det er รฉn ting som er mer sikkert enn amen i kirken, sรฅ er det at nye biler mister verdi. Faktisk rasler de ned i pris.
For รธyeblikket, pรฅ grunn av ekstremt hard konkurranse og generell usikkerhet i markedet, er dette spesielt tilfelle for elbiler. Men hvilke elbiler gjรธr det absolutt dรฅrligst nรฅr det kommer til verditapet etter tre รฅr?
Svenske Kvdbil , som stรฅr bak Bilprisen-siden, har tatt et forlik rundt dette. Og er du fornรธyd med elbilen din, er det nok bare รฅ stรฅ pรฅ. For stรฅr det for en erstatning, er det utsikter til en syngende รธkonomisk smell.
Bilene taper ikke bare verdi. De hopper fallskjerm. Spesielt nรฅr de har noen รฅr bak seg. Generelt mรฅ du regne med et verditap pรฅ 30 prosent av nyprisen etter tre รฅr og 60 000 kilometer, men som undersรธkelsen pรฅpeker kan det lett se verre ut.
LES OGSร : Elbiler ruster like mye som fossilbiler
Etterforskningen bestรฅr av verditapet pรฅ 10 elbiler samt en prediksjon om verdien om ytterligere tre รฅr. Og det er, hvis du kommer inn pรฅ den slags ting, dyster lesning.
Og her skilles det ikke mellom bilens opprinnelsesland. Faktisk tar tyske Audi ledelsen med e-Tron quattro 55 Proline. Altsรฅ nรฅr du legger det opp til kroner.
Prosentmessig taper imidlertid en tre รฅr gammel Nissan Leaf definitivt mest. Nemlig 44 prosent av verdien etter 3 รฅr.
Svenskene slipper til og med det hรธye bompengepresset som sjรฅfรธrer her hjemme er plaget av. Sรฅ sammenligningsgrunnlaget er enda mer reelt.
Ser vi tre รฅr lenger inn i fremtiden, mรฅ svenske Audi e-Tron quattro 55 Proline-eiere regne med รฅ ha tapt ytterligere 30 prosent av den opprinnelige investeringen, mens for Nissan mรฅ ytterligere 37 prosent legges til.
โ Biler synker i verdi gjennom hele levetiden.
โ Og selv om forskjellene har en tendens til รฅ bli mindre med รฅrene, er det premiumbiler som fortsatt opplever det stรธrste verdifallet. I hvert fall regnet i kroner.
โ Det er ogsรฅ viktig รฅ huske pรฅ at prisavslag pรฅ nye biler kan pรฅvirke annenhรฅndsverdien, slik vi allerede har sett fra spesielt Tesla, sier Daniel Odsberg, salgssjef i Kvdbil.
Det minste verditapet pรฅ listen har en Seat Mii (en bil som har gรฅtt ut av produksjon, red.). Pรฅ den annen side er bilen allerede den billigste av dem sammenlignet med den.