18. oktober, 2024

Den siste «Saab» må ikke bygges – kjøpere taper alt

Den NEVS-utviklede Emily GT havner tross alt ikke i hendene på den libanesiske startupen EV Electra.

Ting går raskt i bilindustrien. Forrige uke var planene i full gang – i hvert fall utad – men nå skjer absolutt ingenting.

Elbilen som restene av Saab Automobile, NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – bygde på bare 9 måneder, kommer likevel ikke i produksjon.

Den vil uansett ikke bli produsert av libanesiske EV Electra. Ifølge NEVS er den opprinnelige avtalen som partnerne har inngått, brutt.

Det skriver NEVS sin administrerende direktør Nina Selander i en kortfattet pressemelding ifølge svenske medier. Blant annet. Motormagasinet .

LES OGSÅ: Toyota med 3 sylindre koster nesten 800.000 DKK i Danmark

– I lys av EV Electras uttalelser om at produksjonen må skje utenfor Sverige, og at utbyggingen heller ikke er sikret for Trollhättan, ser vi ikke lenger grunn til å vente på at kontrakten skal oppfylles i sin helhet.

– Vi har derfor informert EV Electra om at vi herved velger å gå videre med Emily GT og PONS uten deres deltagelse. Virksomheter på dette nivået er komplekse, og med hensyn til EV Electra vil vi ikke gå i detalj om hva som ikke er ferdigstilt, heter det i pressemeldingen.

Selander og NEVS vil ikke si så mye mer. Men det er klart at selskapet fikk nok da det ble klart at EV Electra ville trekke produksjonen ut av Sverige.

For bare en uke siden sa ellers EV Electras backer Jihad Mohammed at han var ute etter en produksjonsstart allerede i august. Men nå har han verken bil, tegninger eller noe annet.

Jihad Mohammed kan imidlertid ha en fabrikk i Italia, som erstatning for Saabs gamle fabrikk i Trollhättan, som han ikke kunne få kjøpe av eieren – den svenske milliardæren Svante Anderson.

– Å miste tid er aldri ønskelig, men å miste Saab-arven hadde vært verre. Det er noen av oss som fortsatt jobber hardt for ikke å la den drømmen gå tapt.

– Og vi vet også at det er mange som følger oss, støtter og håper av hele sitt hjerte at en Emily GT kommer ut på veiene. For deg og for Trollhättan håper vi å komme tilbake med en positiv utvikling i nær fremtid, sier Nina Selander.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Michael kjøpte Lexus for 1 milliard kroner på Facebook

Grunnleggeren av Bose, Amar Bose, var faktisk besatt av...

Kias nyeste elbil er faktisk 28 år gammel

Kia kan i disse dager feire 80 år som...

Tesla advarer ansatte: «I ender som Volkswagen»

Ved Teslas fabrikk i Tyskland brukte ledelsen produksjonen av...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer...

Nå stiger prisen på diesel og bensin dramatisk

Etter en periode med fallende etterspørsel etter råolje er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...