Hellas forbyr nå sjåfører i elbiler med mer enn 40 prosent strøm på batteriet å gå ombord på ferger over hele landet.
Siden april har det vært forbudt for elbiler med mer enn 40 prosent strøm på batteriet å gå om bord på ferger i Hellas.
Det samme gjelder i andre plugin-hybrider. Dette er skrevet av tyske ADAC .
Det tyske svaret til FDM skriver at dagens nivå på alle elbiler sjekkes, fordi sjåfører får kjøre om bord. Det detaljerte regelverket finnes også på nettsidene til en rekke store greske rederier.
Den nye regelen gjør livet som elbileier vanskeligere i Hellas. Det krever uansett en form for planlegging fra bilistenes side. At det ikke er mange ladestasjoner i Hellas gjør det ikke akkurat lettere å kjøre elbil.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen innrømmer: «En dritsituasjon med dritt på seg»
Ifølge ADAC er det omtrent 2000 offentlige ladestasjoner i Hellas, hvorav de fleste er lokalisert på det greske fastlandet og i eller i umiddelbar nærhet av større byer.
Til sammenligning er det ifølge Samferdselsdepartementet 21.000 offentlige ladepunkter i Danmark. Til tross for den nye greske regelen, tegner et svensk forskningsprosjekt bildet av at elbiler ikke øker brannfaren på ferger. Les mer om det her .
På den annen side er det flere rettssaker akkurat nå fordi elbiler antas å være skyld i at lasteskipet Felicity Ace brant og sank i Atlanterhavet i februar 2022.
Konkret mener både skipets eier, red-båtoperatøren Mitsui OSK Lines, og forsikringsselskapet Allianz at det er Volkswagens feil at skipet gikk ned.
Partene mener at brannen som til slutt førte til at skipet sank startet i en Porsche med litiumionbatteripakke.
Brannen medførte blant annet at Lamborghini måtte starte produksjonen av toppmodellen Aventador på nytt. Siden brannen har ikke de mange bilene blitt løftet opp på land igjen.