Volkswagen dropper disse biler – forste model er stoppet

Volkswagen kutter nå igjen på modellprogrammet og reduserer listen over tilleggsutstyr betraktelig.

Volkswagen må slankes. Og på flere måter.

Allerede i juni i fjor ble det annonsert fra direktørens korridorer i Wolfsburg at merket må finne svimlende 10,6 milliarder euro i besparelser. Det tilsvarer i underkant av 80 milliarder kroner.

Dette må igjen bety at Volkswagens omsetning vokser med 6,5 prosent senest i 2026 Og det uten at merket nødvendigvis må be de ansatte ta lønnskutt eller forlate jobben.

Når det er sagt, kommer spareplanen til å skade store deler av det tyske merkets modellutvalg. Volkswagen vil kvitte seg med nisjemodellene sine.

LES OGSÅ: Direktør gråt – stengt bilfabrikk tom for deler

– Vi vil fokusere på et lite antall av Volkswagens kjernemodeller. Det må kutte ned på kompleksiteten (i produksjonen, red.) og gi høyere fortjeneste, sa direktør Thomas Schäfer.

Og nå har det skjedd noe. For ifølge en e-post Volkswagen sendte til Motor 1 ble den siste Arteon-sedan, som teknisk sett er en liftback, bygget i 2023. Fabrikken i Emden, Tyskland, bygger rett og slett ikke bilen lenger.

Ser man på Arteons salgstall, er de heller ikke imponerende. Kun én Arteon har i løpet av de første 5 månedene av 2024 fått danske nummerskilt. Porsche har solgt dobbelt så mange – igjen er det 2 – 718 RS Spyders.

Stationcarversjonen, som igjen teknisk sett er en skyting bremse, skal få leve litt lenger. Ved fabrikken i byen Osnabrück stopper ikke Arteons samlebånd før i 2026.

Tilbake i juni 2023 ville ikke Thomas Schäfer si noe om hvilke andre modeller som følger Arteon i graven. Men det er sikkert at flere biler vil gå den veien. Blant annet. fordi Volkswagen vil bruke pengene til å redusere utviklingstiden.

Akkurat nå har Volkswagen litt mer enn 4 år, 50 måneder for å være nøyaktig, på å utvikle en ny bil. Fordi modellprogrammet blir mindre, må det kuttes til 36 måneder. Så 3 år.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...