Nye tall: Disse elbilene lader sakte – «BYD er verst»

I følge den nye norsktesten bør du velge en BYD Seal U, ikke en BYD Seal U. Faktisk er kineserne helt trege.

En av elbilens største ankepunkter er at den må lades. Det tar rett og slett for lang tid.

Og selv om noen elbiler gjør det raskere enn andre, og det ene bilmerket etter det andre lover 'superbatteriet' som er på vei, er det fortsatt et stykke opp til bensin- og dieselbilens fordel.

Og nå har en test, som det norske svaret til FDM, NAF, står bak, sett hvor ille det er. Og for den slags, hvilke elbiler som presterer best koblet til en ladestasjon.

Testen av ladetiden er for øvrig koblet til en rekkeviddetest av de samme elbilene, som nordmenn kaller 'Europas største'. Skal vi ta de gode nyhetene først?

LES OGSÅ: Bensinstasjoner skal få ta ut spesialbensin

Porsche Taycan er klart i ledelsen og lader fra 10 til 80 prosent på 17,3 minutter. Dette skyldes blant annet at bilen kan forvarme batteriet, og at – med andre ord, batteriet er basert på en 800 volts arkitektur.

Så følger to kinesere etter. Ifølge nordmennene trenger Xpeng G6 19,4 minutter for å få like mye strøm på batteriet, mens Geely-eide Lotus Eletre er ett minutt tregere.

Hvor er det verst? Ja, slik er det faktisk også med kineserne. BYD skraper bunnen i to av tre tilfeller med Dolphin og Seal U-bilene.

Bare Peugeot E-3008 klemmer seg inn mellom de to kinesiske sostrene på rangeringens tre siste plasser. Det går tregt for BYD Seal U, som trenger hele 44,2 minutter for å lade batteriet fra 10 til 80 prosent strøm.

Apropos BYD mener nordmennene også å ha avslørt at det kinesiske merket er legitimt kreativt med bruken av ordet firehjulstrekk. Les mer om det her .

BYD Seal U er også en del av det kinesiske merkets danske modellprogram. SUV-en koster fra 319.000 kr.

Men det har ikke vært så veldig mange eksemplarer på veiene her hjemme. Bare 81 Seal U ble solgt i Danmark i løpet av årets fem første måneder. Til sammenligning har Dolphin solgt 486 eksemplarer. Blant annet til hjemmetjenesten i flere danske kommuner.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...