Bilmerkene som ikke har klart å oppfylle EUs krav til CO2-utslipp. Volkswagen, som ønsker å få slippe ut mer, er blant dem.
En rekke bilmerker som ikke har klart å leve opp til grensenivåene for CO2-utslipp satt av EU i 2020, får nå en skikkelig straff.
Og selv om de nøyaktige størrelsene på bodene ennå ikke er offentlig kjent, har Volkswagen tidligere erkjent å være blant bilmerkene som bommet. Og det koster.
Det viser et oppgjør som Automotive News har sett.
Ifølge det tyske bilmerket er den for tiden verdt 'over 100 millioner euro'. I dansk valuta tilsvarer dette 746 millioner DKK.
LES OGSÅ: Utlandet går amok – Illegal Tesla streifer rundt i København
Alt fordi merket fra Wolfsburg slipper ut 0,75 gram CO2 for mye pr kilometer, som bilmerkets flåte er gitt opp til.
Det er imidlertid enda verre for et merke som Suzuki. For japanerne kom 3 gram pr kilometer over grensen skal det overleveres ca 160 millioner euro i boder når antall boder, som gitt pr. bil, multipliser antall solgte biler – 160 570 enheter. Eller nesten 1000 euro pr bil.
I følge reglene skal det betales en bot på 95 euro for hver eneste bil som er registrert innenfor EU. Merker som ikke oppfyller reglene må gange antall biler med antall gram CO2 de overskrider grensen.
For å unngå bodene har flere bilmerker kjøpt CO2-kvoter fra rene elbilmerker. Noe bl.a. Tesla har tjent en formue. Men produksjonen av plug-in hybrider har også fått bilmerkenes CO2-utslipp til å se bedre ut. I hvert fall i EUs øyne.