Norske bileiere må – i likhet med sjåfører her hjemme – få kontrollert bilene sine annethvert år. For Geir Bratbak kunne det ha kostet 54.000 kroner.
Hadde ikke Geir Bratbak vært våken, kunne den lovpålagte periodiske kontrollen av Tesla Model X hans kostet ham 50.000 kroner.
Det vil si norske kroner. Men siden det tilsvarer i underkant av 36.000 danske kroner, er det ingen tvil om at det kunne blitt en veldig dyr runde.
Det var til og med Tesla selv som ville rive bort Geir Bratbak for så mye penger. Det sier bileieren til norsk TV2 .
– Hos Tesla sa de at det var flere feil som måtte rettes. Jeg fikk en pris på 54.000 kroner for å få utført jobben og inspisert bilen, sier Geir Bratbak.
LES OGSÅ: Dette er bilene flest dansker skroter akkurat nå
Tesla-eieren sier til norsk TV2 at han umiddelbart ba Tesla om en mer realistisk pris. Tesla ville imidlertid bare gå med på en regning på 50.000 DKK.
– Jeg syntes likevel det var alt for dyrt. Da tok jeg kontakt med Mekonomen i Drobak. De skal ha 11.600 kr. Altså 80 prosent mindre, sier Geir Bratbak.
Tesla-eieren endte opp med å godta det. Blant annet fordi det andre verkstedet plukket mye unødvendige deler fra Teslas eget tilbud.
Faktisk endte halve regningen opp med å bli timelon alene. Den dyreste delen? En støttearm til 2.800 norske kroner. 1.840 danske.
TV2 Norge har henvendt seg til Teslas norske avdeling for å forhøre seg om den absurde prisforskjellen. Men bilmerket har ikke kommet tilbake.
Det er forøvrig ikke første gang at en regning fra Tesla har havnet i de øvre luftlagene. En Model S-eier mottok en regning på 145 000 DKK,
Han rådet deretter andre Tesla-eiere til å gjøre noe ganske spesielt, men ganske enkelt. Nemlig å spare det de sparer på bensin eller diesel til verkstedregninger. Les mer her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!