Ferraris første elbil kan koste 3,7 millioner danske kroner. kr uten skatt

Ferraris første elbil blir – som tilfellet er for alle de andre bilene i modellprogrammet – kun for de få. I Danmark blir det et rasende dyr. Selv uten skatt.

En Ferrari har aldri vært billig. Men i motsetning til mange av konkurrentene vakler ikke merket fra Maranello i tvil om at modellprogrammet også må suppleres med minst én elbil.

Det viser frem merket allerede i år. Og det blir rasende dyr moro. Med andre ord å kjøpe den. Og det selv om vi trekker fra den danske registreringsavgiften.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters indikerer kilder «med kjennskap til bilen» at Ferrari i første omgang vil kreve en halv million euro for bilen. Det tilsvarer 3,7 millioner kroner pluss det løse.

Bortsett fra en prisgjetning, forblir den første elektriske Cavallino Rampante (italiensk for bratt hingst, red.) en fabrikkhemmelighet.

LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner

Alt vi kan si sikkert er at bilen skal bygges på Ferraris nye fabrikk. For det har merket selv bekreftet. I tillegg er det sannsynlig at Ferrari vil være klar til å sende de første elbilene til gatene innen utgangen av 2025.

Reuters kilder sier samtidig at Ferrari allerede har folk som jobber med utviklingsarbeidet bak neste elbil. Men faktisk trenger ikke fabrikken i Maranello elbiler i det hele tatt. I hvert fall ikke når du ser på bunnlinjen.

Tallene avslører at Ferrari er det bilmerket i verden som tjener absolutt mest penger pr bil. Bare i 2023 hentet merket nesten 1 million DKK pr bil som forlot fabrikken.

Noe helt tredje er at folkene fra Maranello absolutt ikke har noen interesse av å oversvømme markedet med biler. I fjor leverte Ferrari rekordmange biler. Det ble laget "hele" 13.663. Det sies at Ferrari setter grensen ved 20.000 gatebiler.

Vi vet allerede at det har kommet meldinger fra ledelsen om at salgstreffet Purosangue, som ifølge Ferrari ikke er en SUV, ikke må ta mer enn 20 prosent av ordrebøkene. Derfor har de allerede vært stengt i flere år.

Ferrari jobber imidlertid ikke bort fra V12-motoren eller forbrenningen helt. Et patent avslører at italienerne leker med ideen om å snu opp ned på en hydrogendrevet V6-motor. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...