20. oktober, 2024

Ferraris første elbil kan koste 3,7 millioner danske kroner. kr uten skatt

Ferraris første elbil blir – som tilfellet er for alle de andre bilene i modellprogrammet – kun for de få. I Danmark blir det et rasende dyr. Selv uten skatt.

En Ferrari har aldri vært billig. Men i motsetning til mange av konkurrentene vakler ikke merket fra Maranello i tvil om at modellprogrammet også må suppleres med minst én elbil.

Det viser frem merket allerede i år. Og det blir rasende dyr moro. Med andre ord å kjøpe den. Og det selv om vi trekker fra den danske registreringsavgiften.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters indikerer kilder «med kjennskap til bilen» at Ferrari i første omgang vil kreve en halv million euro for bilen. Det tilsvarer 3,7 millioner kroner pluss det løse.

Bortsett fra en prisgjetning, forblir den første elektriske Cavallino Rampante (italiensk for bratt hingst, red.) en fabrikkhemmelighet.

LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner

Alt vi kan si sikkert er at bilen skal bygges på Ferraris nye fabrikk. For det har merket selv bekreftet. I tillegg er det sannsynlig at Ferrari vil være klar til å sende de første elbilene til gatene innen utgangen av 2025.

Reuters kilder sier samtidig at Ferrari allerede har folk som jobber med utviklingsarbeidet bak neste elbil. Men faktisk trenger ikke fabrikken i Maranello elbiler i det hele tatt. I hvert fall ikke når du ser på bunnlinjen.

Tallene avslører at Ferrari er det bilmerket i verden som tjener absolutt mest penger pr bil. Bare i 2023 hentet merket nesten 1 million DKK pr bil som forlot fabrikken.

Noe helt tredje er at folkene fra Maranello absolutt ikke har noen interesse av å oversvømme markedet med biler. I fjor leverte Ferrari rekordmange biler. Det ble laget "hele" 13.663. Det sies at Ferrari setter grensen ved 20.000 gatebiler.

Vi vet allerede at det har kommet meldinger fra ledelsen om at salgstreffet Purosangue, som ifølge Ferrari ikke er en SUV, ikke må ta mer enn 20 prosent av ordrebøkene. Derfor har de allerede vært stengt i flere år.

Ferrari jobber imidlertid ikke bort fra V12-motoren eller forbrenningen helt. Et patent avslører at italienerne leker med ideen om å snu opp ned på en hydrogendrevet V6-motor. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil...

Porsche 911 GT3 kommer til Danmark med 510 hestekrefter

Neste Porsche GT3 beholder sin manuelle girkasse – og...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det...

Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen

I Norge truer bilgiganten Volkswagen nå med å begynne...

Kias nyeste elbil er faktisk 28 år gammel

Kia kan i disse dager feire 80 år som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Renault-sjef målløs over nye regler – rammer alle bilister

Neste år vil EU innføre mye strengere utslippsregler. Det rammer bilfabrikker som ikke har nok tid i salg av elbiler, og nå er Renaults...

Ulovlige veiskilt har lurt bilistene de siste 15 årene

Skiltet, som er satt opp midt i Stockholm, er ulovlig. Likevel har ingen gjort noe for å fjerne den på 15 år. Det opplyser...

Nye tall: Bilistene foretrekker fortsatt nye bensinbiler

Selv om elbiler vinner terreng, er det nå og fortsatt bensinbiler som er mest populære når bilistene skal velge ny bil. Det viser nye...

Mange sjåfører sjekker aldri bilen for farlige feil

En ny undersøkelse, som dekkprodusenten Continental står bak, viser at mange sjåfører ikke gir dekkene en tanke i det hele tatt. Og det kan...

Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må finnes blant bedriftens høytlønnede medarbeidere, bl.a. fordi fabrikken ikke kjører på full kapasitet. Den tyske...

Kjempebilleverandør i krise – 2100 mister jobben nå

Den tyske underleverandøren til bilindustrien ZF Friedrichshafen AG, som bl.a. produserer girkasser, har annonsert at selskapet vil kutte 2100 stillinger innen utgangen av 2025....

I utlandet sjokkert av Danmark: «Staten tok Ferrari»

Nyheten om at en bilist har fått sin innleide Ferrari 488 Spider beslaglagt har nå også nådd utlandet. Og her er man mildt sagt...

Flere partier ønsker å stramme inn reglene for gale biler

Flere partier skal nå se på om det etter tre år er nødvendig å stramme inn reglene for vanvittig trafikk. Tall viser at én...

Porsche 911 GT3 kommer til Danmark med 510 hestekrefter

Neste Porsche GT3 beholder sin manuelle girkasse – og så kommer den til Danmark med bakhjulsdrift og 510 hestekrefter på slutten av året. Nye...

Sjokk i bilbransjen – kjent bedrift nær nedleggelse

Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain kan bli lagt ned innen to år. Ledelsen vurderer allerede å stoppe produksjonen. Den svenske leverandøren av...

Her blir det umulig å få skilt i Danmark

Motorstyrelsen er en av de statlige arbeidsplassene hvor det må finnes besparelser. Derfor stanser myndigheten utstedelsen av nummerskilt fra 1. juli 2025. Motortilsynet stanser...

Hver fjerde gale sjåfør er en utlending

Nye tall fra Rikspolitiet viser at én av fire gale sjåfører som politiet tar bil fra ikke har dansk statsborgerskap. Rikspolitiet har offentliggjort nye...