Mens salget av elbiler fortsatt går fremover i Danmark, har resten av Europa for alvor funnet tilbakegiret. Situasjonen er spesielt ille i Tyskland.
Samlet falt salget av elbiler i Europa med 12 prosent, og i mai var markedsandelen nede i 12,5 prosent.
Det viser tall fra ACEA (European Automobile Manufacturers' Association). En utvikling som Boosted allerede har beskrevet. Les mer om det her.
Det er spesielt i Tyskland at bilistenes manglende lyst på nye elbiler trekker dem ned. Etter at landets regjering i desember 2023 umiddelbart trakk støtten til elbiler for å lappe et gapende hull i statskassen, har det kun gått én vei for elbiler. Nemlig nedover.
I mai falt salget av elbiler i Europas største bilmarked med ytterligere 30,6 prosent. På den bekostningen avanserte både bensin- og dieselbilene.
LES OGSÅ: Legendariske Mercedes gjenoppstår med V6-motor og minst 450 hk
Faktisk var Frankrike det eneste store markedet som registrerte en økning i elbilen i mai måned. Dette var et pluss på 2 prosent sammenlignet med for ett år siden.
Men den store vinneren akkurat nå er hybridbilen. Og den kommer bak på Volkswagen. Som en konsekvens av at forbrukernes ønske om at kyr forsvinner sammen med statstilskuddet, har merket fra Wolfsburg flyttet hele 500 milliarder kroner fra utviklingen av elbilen til hybridbilene. Les mer om det her.
Når vi snakker veldig mye om hybridene, er biltypen – både med og uten ledning – den store vinneren for tiden. På hjemmebane er det særlig Toyota som som bestselgende merke lever opp til det skiftende markedet. I mellomtiden er Tesla – i likhet med trenden i andre land – i fritt fall.
Så langt har Teslas salg i Europa falt med 10 prosent i år, sammenlignet med rekordåret 2023. Noe som gjorde at en 37 år gammel rekord satt av Opel ble knust. Les mer om det her .