Fisker Inc. ser ut som en død sild. Merket, med danske Henrik Fisker i spissen, har inngått en forhåndsavtale som klarerer lager på 4.300 biler.
Fisker Inc. ser ut som en kollapset virksomhet. Bilmerket skylder 850 millioner dollar, tilsvarende 6 milliarder kroner.
Og forrige fredag kom det frem i den amerikanske konkursretten, som behandler bilmerkets begjæring om konkursbeskyttelse, at Fiskers reelle eiendeler er 4300 Ocean-modeller som har vært lagret i varehus rundt om i verden.
Under høringen i skifteretten erkjente Fiskers advokat Brian Resnick at «selskapet for øyeblikket ikke ser seg selv i en posisjon til å skaffe finansiering» og «at det derfor går i retning av en likvidasjon på toppen av salget av sine eiendeler. '.
Med andre ord – Fisker legger ned sin virksomhet. Brian Resnick sier imidlertid samtidig at det er inngått en foreløpig avtale med én kjøper som skal kjøpe alle 4.300 bilene. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Etter konkursbeskyttelse – Henrik Fisker uttaler seg
Ifølge nyhetsbyrået Reuters krangler Fiskers to største kreditorer for tiden om hvem som har bidratt til midlene som nedleggelsen av bilmerket muligens kan frigjøre. I skifteretten ble det bl.a. sa at Fisker allerede skulle ha søkt om konkursbeskyttelse tilbake i november i fjor.
Realiteten er imidlertid, som du vet, noe annet. Alt i alt har Fisker levd et litt omtumlet liv den siste lange tiden.
Tilbake i februar i år sa Henrik Fisker at bilfirmaet hans vil be om penger innen 12 måneder hvis det ikke klarer å finne ytterligere investeringer. Det skjedde ikke.
I stedet ble produksjonen av Fisker Ocean stanset. Og fabrikken i Østerrike satt igjen med et forventet tap på flere milliarder kroner og permitteringer for 500 arbeidere. Les mer om det her .