Polestar ser ut til รฅ ha skapt sin egen frelse. Uansett har bilmerket levert regnskap bare to dager fรธr det ville blitt kastet av bรธrsen.
Totalt sett kom Polestar ut av 2023 med et gigantisk underskudd pรฅ i underkant av 10 milliarder kroner.
Likevel har bilmerket forelรธpig reddet seg fra en avnotering pรฅ bรธrsen i New York.
Bilmerket har levert regnskap bare to dager i forveien, ellers hadde det blitt kastet ut med en strรธken aksje.
Advarselen fikk Polestar tilbake i mai. Herfra sa bรธrsmyndighetene at Polestar hadde 60 dager pรฅ seg til รฅ levere inn regnskapet, som allerede var forfalt.
Det kinesiske bilmerket beklaget umiddelbart etter รฅ ha sagt at det var behov for รฅ rette opp feil fra 2023 og 2022.
LES OGSร : Berรธmt trio trekker seg – gjรธr siste Grand Tour-program
Imidlertid risikerer Polestar fortsatt รฅ gรฅ av markedet. Regnskapet er ennรฅ ikke revidert, og merkevarens aksjer er fortsatt under $1-verdien som kreves for i det hele tatt รฅ kunne handles pรฅ bรธrsen.
Nyheten om at bilmerket tross alt har levert en form for regnskap fรธrte ikke umiddelbart til at aksjen steg. Rett fรธr klokken 16.00 fredag 28. juni dansk tid har handelen pรฅgรฅtt i en time.
En forklaring pรฅ markedets negative reaksjon kan vรฆre at Polestar melder om et omsetningsfall pรฅ 3 prosent sammenlignet med 2022. Ifรธlge den danske bransjeanalytikeren Rene Tonder viser regnskapet ogsรฅ at det har kostet Polestar en formue รฅ fรธlge prisfallet pรฅ el. biler, presset Tesla det inn. Det skriver han i en rask analyse pรฅ LinkedIn .
Polestars bruttomargin falt dermed fra pluss 4 prosent til minus 17 prosent. Det er derfor vanskelig for Polestar รฅ tjene penger, selv om de nylig har fรฅtt gigantiske lรฅn i et forsรธk pรฅ รฅ redde virksomheten.