Den lille legenden om en kei-bil Suzuki Cappuccino, som også finnes i Danmark, gjenoppstår nå med Toyotas hjelp.
Mens det er mye som tyder på at neste Mazda MX-5 blir en elbil, holder den nye Suzuki Cappuccino seg til forbrenningsmotoren.
Det skriver Best Car .
Japanske medier, som pleier å være ekstremt godt informert om bilnyheter fra den delen av Asia, skriver at Suzuki får Toyotas hjelp til å blåse nytt liv i den lille Cappuccinoen.
Angivelig har både Mazda, Suzuki og Toyota, som for øvrig nettopp har sverget på å holde liv i forbrenningsmotoren, jobbet med prosjektet siden 2019.
LES OGSÅ: Leverer til flere bilmerker – nå går de konkurs
Oppskriften er enkel, og som vi kjenner den fra den første Cappuccinoen. Nemlig en sentermotorisert koffert med bakhjulsdrift. Eller det var egentlig planen.
Men nå har ting utviklet seg. Slik at plattformen som småbilen skal bygges på vokser så mye at den ikke lenger kan regnes som en Kei Car. Altså biler som er kjent for å kjøre rundt med veldig små bensinmotorer.
I stedet har trioen av bilmerker planer om en direkte "konkurrent" til MX-5. Men i motsetning til Starlet, som det ryktes at Toyota også skal gjenopplive, holder Suzuki fast med bakhjulsdrift.
Motoren i Cappuccino vokser også. Ifølge Best Car låner Suzuki den 1,3-liters, tresylindrede bensinen som Toyota allerede bruker i GR Corolla Sport. Det betyr en ytelse på rett rundt 140 hestekrefter.
Suzuki – og Toyota for den saks skyld – er ikke de eneste som ser tilbake på modellutvalget når det kommer til nye modeller.
Ford gjør akkurat det samme. Merket ønsker å gjenopplive Capri-navnet. Faktisk er Ford så langt sammen med disse planene at prototypene allerede er på veien. Og den offentlige presentasjonen er rett rundt hjørnet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!