Ifølge et italiensk medie er Italias regjering klar til å gripe Stellantis' rettigheter til lukkede bilmerker for å tilby dem til kineserne.
Den italienske regjeringen er klar til å beslaglegge rettighetene til de lukkede Stellanti-bilmerkene Autobianchi og Innocenti.
I stedet må kinesiske grupper få lov til å gjenopplive merkene mot å plassere noe av produksjonen deres i Italia.
Dette skriver mediet Il Sole 24 Ore .
Slik vil også de kinesiske bilkonsernene kunne unngå straffetollen på kinesiske elbiler, som EU vedtok tidligere denne måneden.
LES OGSÅ: Første BMW – nå kan Volkswagen si opp kjempekontrakt
Historien er kronglete og detaljene er få og langt mellom. Men det gjenstår at den italienske regjeringen må være klare til å overlevere merkene dersom kineserne til gjengjeld slår seg ned i landet.
Autobianchi sendte sine første biler på gaten i 1955, men måtte stenge i 1995. Innocentis historie er mer fargerik. Blant annet fordi merket har vært eid av alt fra engelske britiske Leyland, siden De Tomaso og Fiat.
Den siste bilen med Innocenti-logoen, som egentlig var en Fiat Uno, forlot samlebåndet i 1997. Og da var det slutt. Men nå må den italienske regjeringen være klar til å la andre enn landets egne bilmerker blåse nytt liv i begge merkene.
Italias regjering har angivelig lovgivning som sier at landet kan tilbakekalle rettighetene til bilmerker som ikke har vært i bruk «på fem år eller mer» å støtte seg på.
Italias handelsdepartement har tilsynelatende allerede søkt om og fått tillatelse til å fortsette Autobianchi og Innocenti. Imidlertid med andre logoer enn de Stellantis' forgjengere historisk har brukt.
Det er allerede fastslått at Stellantis har inngått en avtale med kinesiske Leap Motor på egenhånd. En avtale som innebærer at kineserne åpner en fabrikk som nå bygger biler i Europa for så lite som 2600 kroner i rene kostnader. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her