Nesten 3 millioner nye biler mangler sine fรธrste eiere. Forhandlere kan rett og slett ikke bli kvitt dem.
Utviklingen siden koronadagene, da bilforhandlerne skrek etter nye biler, har for sรฅ vidt blitt snudd. Nรฅ er det 3 millioner biler som forhandlere ikke kan kvitte seg med.
Det viser et nytt oppgjรธr fra forhandlere i USA, som Automotive News viser til.
Nรฆrmere bestemt brenner forhandlere med 2,89 millioner biler som ennรฅ ikke har funnet sine fรธrste eiere. Det er รฉn million flere biler enn i samme periode i fjor.
Det er imidlertid fรธrste gang pรฅ fire รฅr at bilforhandlere har tre millioner biler stรฅende som ennรฅ ikke er solgt. Det er ogsรฅ store forskjeller pรฅ hvem som er mest plaget av biler som bare stรฅr og stรฅr og stรฅr…
LES OGSร : Bildesigner dรธd – brutalt myrdet foran hjemmet sitt
Forhandlerne av de japanske bilmerkene har tilsynelatende fรฆrrest biler stรฅende, mens Stellantis-konsernet brenner inne med flest biler. Verst er situasjonen hos Jeep og Ram, hvor de allerede har nok biler til รฅ holde salget i gang i 5 mรฅneder. Det vil si om det ble solgt noen biler.
Det er ogsรฅ stor forskjell pรฅ nรฅr biler i de enkelte prisklassene forlater forhandlernes varehus. Det gรฅr 'raskt' for biler som koster opptil 30.000 dollar, tilsvarende 205.000 kroner.
Forhandlerne kvitter seg med de bilene i snitt etter 61 dager, mens biler som koster mellom 60.000 og 80.000 dollar (opptil 550.000 kroner, red.) bruker i underkant av 100 dager pรฅ รฅ forlate de samme varehusene.
Boosted har tidligere kunnet fortelle om Mercedes-forhandlere som anonymt klager over at de synes det er spesielt vanskelig รฅ selge elbiler. Det er imidlertid fรธrst nรฅ merket tar konsekvensen. Det vil koste 105 milliarder danske kroner. Les mer om det her .