Den nye BMW M5 er den tyngste 5-serien noensinne. Men leder for M-avdelingen, Frank van Meel, mener dette er nødvendig.
Nye BMW M5 er en skikkelig bass. Faktisk ganske bokstavelig. Med en klar vekt på 2,4 tonn er den nye topp-5 ikke bare den tyngste 5-serien noensinne.
Bilen er også langt tyngre enn flere elbiler, SUV-er og pickuper. Både elbilen Lucid Air, Maybach-versjonen av Mercedes sin S-klasse og nye Range Rover Sport er lettere på beina enn nye Bimmer.
Men det har vært en nødvendighet. I hvert fall hvis du spør M-avdelingsdirektør Frank van Meel.
Det skriver CarBuzz .
LES OGSÅ: Kevin Magnussen er ferdig med Haas, skriver media
Ifølge Van Meel er den økte vekten noe som følger med når BMW får bilens hybriddrevne V8-motor fra den enda større SUV-en XM. En bil som BMW faktisk måtte spørre Citroen om tillatelse til å navngi. Les mer om det her .
Van Meel gjør imidlertid mer enn bare å forsvare hybridteknologien koblet til V8-motoren. Han hevder til og med at det var den beste løsningen. Altså når man ser på hva tyskerne hadde å velge mellom.
For M-avdelingen vurderte faktisk om det ikke var på tide å bygge en helelektrisk M5 da bilen ble utviklet. Likevel falt valget på V8-motoren.
– Motoren er fortsatt best fordi den kombinerer de klassiske V8-egenskapene med et ekte plug-in hybridsystem, sier Van Meel.
Nye M5 er imidlertid ikke mer en hybridbil enn at batteriet går tom for strøm etter 70 kilometer med avslått bensinmotor. Motsatt er M5 veldig bra for miljøet. På papiret, altså.
Offisielt slipper G90 M5 ut mindre enn 50 gram CO2 pr kort kilometer. Selv om V8-motoren på 4,4 liter sammen med hybridpakken allerede leverer 728 hestekrefter. Utrolig mye kraft når man tenker på at BMW fortsatt kun har standardversjonen klar.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her