Det kommer i en slik grad at sjåførene – og dermed deres kunder – ikke er klare for elbiler. I hvert fall ikke i den grad tyskerne hadde forutsett.
– Overgangen til elbil vil ta lengre tid enn vi antok for fem år siden.
Dette sier Porsches administrerende direktør Oliver Blume ifølge tyske medier ifølge Automobilwoche .
At sjåførene ikke er der Porsche trodde de skulle være, betyr flere ting. Merket fra Stuttgart dropper målet om at 80 prosent av modellprogrammet innen 2030 skal være rene elbiler.
I tillegg gjør tyskerne det klart at den bensindrevne Cayenne ikke blir drept uansett. Ellers var det planen. Nå skal bensinbilen i stedet produseres parallelt med den elektriske versjonen.
LES OGSÅ: Nye Kia går fra 0 til 100 km/t på over 18 sekunder
Porsche kaller det å være 'fleksibel'. Bare i fjor solgte Porsche også nærmere 100.000 Cayenne-modeller med bensinmotor.
Porsche fortsetter imidlertid med planen om å drepe den bensindrevne Macan, blant annet fordi dagens modell ikke lenger oppfyller reglene her i Europa. Bilen ble utviklet lenge før en ny EU-regel om cybersikkerhet, som generelt skal beskytte biler mot digitale angrep, trådte i kraft.
Resten av Porsches produksjonsplaner avhenger nå mer av kundenes etterspørsel. Kanskje mer enn noen gang før. «Det avhenger av kundenes etterspørsel og utviklingen av elektromobilitet i verdens regioner», skriver tyske medier.
Porsche må også kutte ned på selve elbilproduksjonen allerede nå. Bilen er eller har nettopp blitt presentert i en ansiktsløftet versjon. Men massive verditap og mindre ordrebøker gjør at fabrikken går fra tre til kun ett skiftskifte per dag. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!