2 av 3 – eller 68,7 prosent – av bilforhandlerne i Tyskland tar ikke lenger brukte elbiler i bytte mot en ny bil. Dette skjer etter at landets regjering droppet statstilskuddet til biltypen.
2 av 3 tyske bilforhandlere har stoppet innbytte med elbiler.
– Etter min mening er de brukte elbilene fra de første generasjonene ofre for rask teknologisk utvikling, spesielt på bruktmarkedet, sier Philipp Seidel, bilekspert for Arthur D. Little, til media Stern.
Og det får nå konsekvenser. I en større undersøkelse, som bransjebladet Kfz-betrieb står bak, svarer hele 68,7 prosent av bilforhandlerne at de har sluttet å ta brukte elbiler i bytte.
Den overordnede årsaken er at innbyttet rett og slett er en tapsforretning. I hvert fall når tyskerne vil gi en elbil i bytte som en del av forskuddsbetalingen på ny bil.
LES OGSÅ: Spesiell korkortregel forsvant i Danmark 1. juli
Hele 51,1 prosent av de spurte bilforhandlerne sier også at brukte elbiler foreløpig er «nesten uselgbare».
Det er spesielt de høye prisene på teknologi, som i mange tilfeller allerede er utdatert, som gjør at både forhandlere og bruktbilkunder holder seg unna.
Elbilene trenger imidlertid ikke brukes, fordi de er utdaterte. Volvo står for tiden overfor et hav av splitter nye elbiler som inneholder utdatert teknologi. En feil som ligger an til å koste det kinesiske merket milliarder av kroner. Les mer om det her.
Hos selve bilmerkene har de begynt å lære opp merkeforhandlerne i salg og innbytte av brukte elbiler. Det er spesielt noe man kan føle hos Audi er forbundet med stor interesse, hevder en talsperson fra merket i Ingolstadt.
Volkswagen har også begynt å utvikle ideer for hvordan merkets forhandlere kan kvitte seg med brukte elbiler.
– Volkswagen Financial Services vil i fremtiden selv beholde elbiler så lenge som mulig for å kunne tilby kundene attraktive leasingavtaler for brukte elbiler, sier en talsperson fra Volkswagen til Stern.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her