Toyotas utviklingsavdeling, Toyota Research Institute, har ved hjelp av Stanford University i USA gjennomført verdens første tandemoperasjon med selvkjørende biler.
For Toyota Research Institute (TRI) og ingeniørene ved Stanford University i USA har drifting vært et sentralt satsingsområde i flere år. Dette arbeidet har vært en del av utviklingen av nye og forbedrede sikkerhetsteknologier for biler.
Ved å inkludere en andre drivende bil i testene, skape en tandemdrift, har teamene vært i stand til å simulere mer dynamiske forhold. Den lar dem undersøke hvordan bilene reagerer raskt på andre kjøretøy, fotgjengere og syklister.
Dette skriver Toyota i en pressemelding .
– Våre ansatte kom sammen med ett mål i tankene – hvordan gjøre kjøringen enda tryggere, sier TRIs visepresident for Human Interactive Driving, Avinash Balachandra.
LES OGSÅ: Nok en kommune forbyr biler å kjøre over 40 km/t
For å få til dette har forskerne brukt kunstig intelligens til å få to biler til å drive side om side uten sjåførenes innblanding.
– Tandemdrift er den mest komplekse manøveren innen motorsport, og når vi kan gjøre det helt automatisk uten hjelp eller innspill fra sjåførene, kan vi også styre vanlige biler i ekstreme situasjoner.
– Det har en vidtrekkende innflytelse på hvordan vi integrerer sikkerhetssystemer i fremtidens biler, sier Balachandra.
– Driftsfysikken tilsvarer faktisk det en bil kan oppleve på snø eller is.
– Det vi har lært av driftingprosjektet med selvkjørende biler har allerede ført til nye teknikker for å kontrollere selvkjørende biler trygt på is, sier professor Chris Gerdes, direktør for Center for Automotive Research ved Stanford.
I en tandemkjøringssekvens med selvborende biler, navigerer de to bilene tett inntil hverandre, noen ganger bare noen få centimeter fra hverandre, mens de kjører helt til bilens grense.
Moderne teknikker, inkludert en modell for nevrale nettverk, ble brukt til å bygge korverktøyets AI, slik at det nevrale nettverket kunne lære av erfaring, som et profesjonelt kor.
– Baneforholdene kan endre seg dramatisk i løpet av noen minutter når solen går ned. Den kunstige intelligensen vi utviklet for dette prosjektet lærer av hver kortur til banen for å kunne håndtere den endringen, sier Gerdes.
Globalt mister rundt 1,35 millioner mennesker livet i trafikkulykker hvert år. Mange av disse ulykkene skjer når sjåføren mister kontrollen over bilen i en plutselig situasjon. Selvkorrigerende teknologier kan hjelpe sjåfører til å reagere riktig i stressende situasjoner.
– Når bilen din begynner å skli eller skli, er det kun dine egne kjøreferdigheter som skal hindre deg i å kollidere med et annet kjørende kjøretøy, tre eller hindring.
– De færreste sjåfører klarer å håndtere det optimalt, og et brøkdel av et sekund kan være forskjellen på liv og død. Den nye teknologien kan tre inn i tide og hjelpe til med å styre bilen, akkurat som en driftingekspert ville gjort, sier Chris Gerdes.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her